Топ 5 на най-скъпите Porsche-та, продавани на търг
Иван Монев, като пристрасен фен на Porsche Carrera GT, почти не пропуска продажба на някоя от произведените 1270 бройки. Почти всеки месец ни спами с обява или търг с Carrera GT. Последният пример е само отпреди дни, когато Монев ни разказа за продаден червен екземпляр от 2005 г. за 3,2 млн. лв. Но дори и той не попада в краткия списък с петте най-скъпи Porsche-та, продадени някога на търг. В него няма и представител на 911, нито пък първият модел 356.
Топ 5 на най-скъпите Porsche-та се състои единствено от състезателни коли. Някои от тях имат сериозни пистови победи, други нито една.
Porsche 917/10 Spyder 1972 – 10 млн. лв.
Шампионската серия на Ford GT40 в „24 часа на Льо Ман“ е спряна през 1971 г., когато победител става Porsche 917. Следващата година отново 917 е на първо място на „Сарт“.
Но радостта на пилотите, състезаващи се с Porsche 917 в Европа е кратка, защото нови правила правят колата неконкурентна. Тогава в Щутгарт създават открита версия за участие в американските серии Can-Am.
Колата от снимката по-горе печели северно-американския шампионат през 1972 г. Тя е с 12-цилиндров двигател, мощен 850 к.с.
Porsche 959 Paris-Dakar 1985 – 10,2 млн. лв.
959 съществува най-вече заради желанието на Porsche да влезе в Група Б. Но разработването на колата се забавя и в същото време FIA слага край на Група Б, заради многото инциденти и смъртни случаи.
От Porsche решават да използват 959 в Рали „Париж-Дакар“. За тази надпревара не е нужна хомологация на автомобила и немският отбор отива на „Дакар“ с три коли 959. Важно е да се отбележи, че през 1984 г. тимът на Porsche с 911 (953) печели „Дакар“, като същата 4х4 система е използвана при 959 през 85-та и 86-та.
В крайна сметка Porsche 959 печели „Дакар“ през 1986 г.
Това Porsche 959 тук е една от трите коли за „Дакар“ 1985 и една от само двете в частни ръце. Продадено е на търг през 2018 г. за 10 227 000 лв.
Porsche 550 Rennsport Spyder 1956 – 10,5 млн. лв.
През 1953 г. Porsche 550 печели първото си състезание на „Нюрбургргинг“ и се превръща в пистова икона. В същата година печели и Carrera Panamericana и победа в своя клас в „24 часа на Льо Ман“.
Екземплярът в тази класация е в оригинално състояние и никога не е реставриран. Това е най-запазеното Porsche 550 в наши дни. За последно сменя собственика си през 2016 г. срещу сумата от 10 503 000 лв.
Porsche 956 1982 – 17,4 млн. лв.
Това е един много успешен автомобил в състезателната история на Porsche. В дебютното си участие в „24 часа на Льо Ман“ през 1982 г. трите коли Porsche 956 завършват на 1-во, 2-ро и 3-то място. Победата е взета и през следващите 1983, 1984 и 1985 г. След което златната серия е продължена с още две победи на сметката на наследника Porsche 962C.
Конкретният екземпляр е от 1982 г., когато завършва втори, но е победител в „Льо Ман“ през 1983 г. Има победи и на „Спа“, „Фюджи“ и „Брандс Хеч“. Купен е на търг през 2015 г. за 17 424 000 лв.
Porsche 917K 1970 – 24,2 млн. лв.
Най-скъпото Porsche, купено някога на търг, е това 917K. Продадено е през 2017 г. за сумата от 24 242 500 лв.
За разлика от по-горе изброеното Porsche 917, струващо 10 млн. лв., това тук не печели никакви състезания. Но е изполвано активно в снимките на филма „Льо Ман“ с участието на Стив Маккуин.
Колата е напълно реставрирана и е с известната синьо-оранжева разцветка на Gulf. С тези цветове и лога Porsche печели първите си две победи в „24 часа на Льо Ман“, съответно през 1970 и 1971 г.