Scuderia Cameron Glickenhaus разработва Baja Boot, „криогенно водородно бъги“ за Baja 1000

  • Галерия с 3 снимки. Галерия с 3 снимки.

24 Jan 2022

Криогенно, водородно…?! Човекът зад проекта се казва Джеймс Гликенхаус и ако не ви е познат, значи вероятно не знаете за съществуването на 2006 Ferrari P 4/5 by Pininfarina. Кола, която Ferrari и Pininfarina направиха по поръчка на пенсионирания филмов режисьор и продуцент, базирана на Enzo и излязла около 4 млн. долара. Четири милиона са много пари, а през 2006-та бяха още повече.

Още през 2004-та обаче Джеймс си направи собствена автомобилна компания Scuderia Cameron Glickenhaus, която се развива доста успешно. Прави шосейни суперколи, както и състезателни, с които участва в различни надпревари за издръжливост. SCG 003 например се състезава в „24-те часа на Нюрбиргринг“, а SCG 007 (тази долу) зае 4-то и 5-о място в „24-те часа на Льо Ман“ през 2021-ва, като един от пилотите на отбора бе Ромен Дюма, същият, който караше за Porsche.

Та, същият този готин и амбициозен пенсионер, луд автомобилен фен, представи визията си за състезателно бъги. „Това, което виждате е електрическо превозно средство за Baja 1000, със криогенна суперкритична водородна горивна клетка“. Хмм… Тук си позволих директен превод на думите му, като е редно да обясня, че става въпрос за ‘supercritical cryo-compressed hydrogen storage’ или за специфична технология за съхранение на водорода, при много ниска температура, високо налягане и т.н.

„Началото на бъдещето на мобилността“, казва също Джим, чиято цел е бъгито да завърши състезанието с дължина 1000 мили, след което да се прибере на ход до базата на SCG. „Когато хората видят как това превозно средство финишира, с 0 вредни емисии, че е сигурно дори по най-сложните терени, насред пустинята, това ще промени света“.

SCG още не са разпространили техническите детайли за колата, но целта е пробег от над 600 мили с едно зареждане на водород. Или and 960 км, като г-н Гликенхаус има и план за създаване на собствена инфраструктура от водородни станции и шосейна версия на състезателната офроуд машина.

„Ще направим цивилен вариант на бъгито, която ще е легална за регистриране в САЩ.“ Което далеч няма да бъде лесно, но Гликенхаус е напълно наясно с това. „FIA нямат регулации за офроуд машини на водород, нито NHTSA [Правителствената агенция за пътна сигурност в САЩ] за движение по обществената пътна мрежа. Това са само две от пречките,“ обяснява Гликенхаус. „Но пък сме готови за предизвикателства. Glickenhaus Zero разработва бъдещето на мобилността, а не прави съществуващи неща“.