Volkswagen сертифицираха TDI моторите си за работа с… олио*


24 Jan 2022

Много автомобилни компании обявиха плановете си за драстично намаляване на вредните емисии, по пътя към абсолютната 0 вредни газове и частици, както при задвижването на колите, така и при тяхното производство. И, както всички знаем, най-голяма компонента в този път е електрификацията. За добро или зло обаче, минаването изцяло на ток не е „Сребърния куршум“, а в днешно време добрият стар ДВГ е част от решението на проблема със замърсяването, дори повече отколкото пречка. Просто е неизбежен, като подобряването на неговата ефективност е почти на своя лимит, но не и на неговата чистота.

Целта на VW е намаляване на въглеродния отпечатък на автомобилите си с 40% до 2030 година, което е след по-малко от 8. За целта компанията официално одобри използването на прафинови горива за всички свой 4-цилиндрови TDI мотори произведени след юни 2021 г. Става въпрос за европейския стандарт EN 15940, като компанията цитира Проф. Томас Гарбе, Ръководител Бензинови и дизелови горива: „Използването на еко горива в определени модели на марката дава шанс на клиентите ни в Европа да намалят вредните емисии веднага, след като съответното гориво стъпи на пазара. Парафиновите горива са добро допълнение към електрифицирането“, казва специалистът.

Въпросните парафинови горива са няколко вида, такива произвеждащи се от биологични отпадъци, както и на базата на хидротретирано растително масло (HVO). Последните се синтезират във въглеводороди благодарение на взаимодействие с водород и могат да играят ролята на добавка към конвенционални дизел, както и да служат за гориво на 100%.

Олиото от рапица също може да се превърне в хидротретирано растително масло. Оптимален ефект за екологията обаче ще има чрез максимално оползотворяване на биологични остатъци, като например използвано готварско олио, дървени стърготини и други.

Предлагането на подобен тип горива става все по-разпространено, като прогнозите са за достигане на 20-30% от пазара през следващите 10 години. Различните производители ги кръщават парафиновите дизелови продукти с различни имена, като например C.A.R.E дизел, NEXTBTL, HVO. Най-популярни са горивата по стандарт EN590 с добавен парафинов дизел - R33, V-Power дизел, OMV MaxхMotion, Aral Ultimate Diesel и други. Предимството при последните е, че могат да се горят и в по-стари нафтови мотори.

Предстои да видим как ще се развият и т.н. e-fuels от т.н. тип PtL (Power-to-Liquid). Това са течни въглеводородни горива за чието производство се използват CO2 и електричество от възобновяеми източници. Друг метод е  XtL (X-to Liquid или „Anything to Liquid”, също течни въглеводороди, от различни източници), GtL (Gas-to-liquid – течни въглеродни горива от природен газ, метан) и PtL от различни различни суровини за производство на междинен продукт, от който чрез т.н. Фишер-Тропш се стига до течно гориво съвместимо с класическата нафта.