Какво ще кажете за тази идея за градска железница в София?


08 Feb 2022

За градска железница в София се говори от години, но досега по въпроса е направено доста малко. Безспорно стъпка в правилната посока е свързването на третата линия на метрото с ЖП линията към Перник, но това е само една крачка. За истински добре работеща градска железница, каквато познаваме от градове като Париж, Виена, Прага и Будапеща, е необходимо изграждането на нови спирки и свързването на системите на БДЖ и градския транспорт в София.

“Спаси София” представи карта, която показва един вариант за бъдещата градска железница на столицата. Според организацията подобна градска железница ще намали в пъти времето, за което се пътува от Перник, Костинброд, Своге или Елин Пелин до София и обратно. От организацията обръщат внимание, че подобни железници успешно работят в някои градове на Балканите, включително Белград, Букурещ и Загреб.

“Спаси София” предлага вариант с шест линии:

1. Перник - София - Казичене

2. Своге - София - Горна Малина

3. Банкя - София - Елин Пелин

4. Сливница - София - Елин Пелин

5. Банкя - София Север - Казичене

6. Яна - София

Така изготвеният план свързва със столицата над 40 селища. Предимството на градската железница е честотата на влаковете, свързаността със системата на градския транспорт (общи разписания и билети), както и скоростта, която е по-висока от тази на метрото. 

Подобна система се нуждае също от изграждането на буферни паркинги, което значително би облекчило натоварени пътни артерии, като връзките на София с Перник и Банкя, например.

Според “Спаси София” за създаването на подобна мрежа с шест линии ще са необходими 15 нови влака, за които средства биха могли да се намерят от европейските програми за насърчаване на ЖП транспорта.

Дори сега ЖП връзката на София с Перник е сравнително добра – в час пик влаковете са на около 40 минути. Те обаче страдат от старата и амортизирана единична ЖП линия през Владая. По-лоши са връзките с Банкя и Своге, а някои населени места в област София са свързани със столицата с абсурдно малко влакове – понякога дори по един на ден, макар да има изградено ЖП трасе.

Наличната инфраструктура позволява реализирането на подобна железница, като специалистите изтъкват, че ползите ще са значителни както за автомобилния трафик, така и за икономиката – работещите ще губят много по-малко време и средства, за да стигат до работното си място.

 

Лукс от Китай!