Skoda 1100 OHC Coupe e направена само два пъти и е страхотна!

  • Галерия със 17 снимки. Галерия със 17 снимки.

12 Feb 2022

Ако притворите очи може да ви се стори, че виждате Ferrari 250 GTO. Но всъщност това е Skoda 1100 OHC, която е в пъти по-рядка от италианската класика, защото е направена само два пъти. Разработката на състезателните машини започва през 1956, направени са няколко коли без покрив, а през 1959 и два екземпляра Coupe.

Ескалацията на Студената война обаче обрича автомобилите никога да не напуснат пределите на тогавашна Чехословакия. И докато роудстърите остават притежание на Skoda, то купетата биват продадени на частни лица. С годините колите претърпяват множество промени, преживяват катастрофи, като накрая едната се оказва с двигател от Felicia, а другата от Octavia.

Докато преди няколко години марката не се заема с реставрацията на единия екземпляр, започвайки само с оригиналното шаси. „Проверката и корекцията на формите на отделните елементи, като например стоповете, отне десетки часове“, казват от Skoda. Панелите на купето са изработени от алуминиеви листове с дебелина 0,8-1,0 мм, оформени с техники от едно време.

Реставрираният екземпляр е бил собственост на Хануш Харбанек, бащата на Михал Харбанек, сегашният шеф на Skoda Motorsport. Именно той сменя мотора на колата с агрегат от Felicia кабрио, като оригиналния мотор излага в академията на марката в Млада Болеслав.

Другият собственик пък катастрофира на магистралата, удря се в стълб, оцелява, но колата се запалва. След това автомобилът е разглобен, а задната ос и диференциалът се озовават в Националния технически музей в Прага. Откъдето Музеят на Skoda ги купува преди 15 години, заедно с още оцелели части от частни колекции, като например педалите и спирачките. Компонентите не били особено износени, защото колата успява да вземе участие в едва пет надпревари.

„Другият екземпляр Skoda 1100 OHC Coupe бе семейният ни автомобил за две години,“ казва Михал Велебни, координатор по реставрационни проекти в Музея на Skoda. „Баща ми я купи през 1966, вече с двигател от Octavia. С увеличаване на членовете на семейството обаче купето се наложи да отстъпи място на по-практичната Skoda 1000 MB.“

Оттам нататък съдбата на автомобила не става по-лека. Следват няколко собственици, няколко катастрофи, ремонти и няколко смени на купето с различни варианти. В момента колата се намира в частна колекция в Чехия.

С възстановяването на другата се заемат хората от Музея на Skoda, с помощта на центъра на марката за изработка на прототипи. За щастие чертежи и скици на колата са запазени в архива. В края на 2015 шасито вече е възстановено, изработен е нов радиатор, резервоар и други части, а скоростната кутия и двигателят са ревизирани.

За щастие на реставраторите се оказва, че състезателното купе споделя някой по-дребни компоненти със серийни модели на марката от онова време, които могат да бъдат намерени в работилницата. Като например дръжките на вратите отвън, които са от Skoda 1200 Sedan. Различни бутони в купето пък са с произход Skoda 440 Spartak и Octavia, а волана е от Skoda Popular.

Процесът по уточняване и изработка на купето е бил много сложен. Използвани са оригинални чертежи, скици, снимки, 3D техники, CAD, както и традиционни методи. Но резултатът е впечатляващ и е радостно, че специалистите от Музея на Skoda и центъра за изработка на прототипи са успели да се справят по този начин.

Техниката? Skoda 1100 OHC Coupe е базирана на тръбно шаси, за разлика от по-ранните Skoda Sport и Supersport. Окачването пък е с торсиони, вместо с ползваните по онова време листови пружини, двигателят е изнесен зад предната ос, а скоростната кутия – зад задната. Така е постигнато разпределение на масите от 52/58% отпред/отзад, което става перфектно с човек зад волана.

Двигателят е 1100-кубиков 4-цилиндров атмосферен агрегат с алуминиев блок. Мощността му е 92 к.с. при 7700 об/мин, като за кратко може да бъде форсиран и до 8500 об/мин. Освен напредничав за времето си, този мотор е и визуално привлекателен. Каквато е колата.

Първородната Godzilla!