Тест на BMW C 650 GT. Баварски скутер на макс
Почти всички от вас знаят, че BMW произвеждат и мотоциклети (правят ги още преди колите, с това не всеки е запознат), но не всеки знае, че правят и скутери. И по-точно, моторетки от онзи клас голеееми скутери, които се наричат маски. Взехме чисто новия C 650 GT, който се явява второ поколение на модела, за да видим що за машина е и как се справя с изпълнението на своите GT задължения – тоест, и с пътуването извън града, на малко по-дълги разстояния.
Първо, скутер е може би етикет с които се рискува BMW C 650 GT да бъде подценено. Задвижването се осигурява от мощен 2-цилиндров „паралелен“ мотор, с обем от 650 кубика, който развива 60 к.с. и 63 Нм. Навивате газта на бул. „Сливница“ и лампата на ASC-то (системата за стабилност, да има такава, както и ABS) откача за няколко секунди. Наличието на тази система наистина прави машинката доста по-сигурна, като скутерът има още няколко убедителни хитринки, като например автоматичното активиране на паркинг спирачката, при пускане на страничната стойка. Мислена работа.
Друга „спаси ме“ електроника е системата Side View Assist, която използва сензори в двата края на скутера, за да засича наближаващите отзад коли, при което ви известява с мигане на светлинни триъгълничета в основата на огледалата. Подобни пазители работят при колите от години, но BMW ги вкарва за пръв път не само в свое двуколесно, но и като премиера за мото света.
Окей, мощността е под контрол, а движението в града по-сигурно, заради SVA. Как обаче се справя максито с дългите преходи? С двама пасажери? GT разширението загатва за Grand Turismo амбициите на мотора - има го и в по-градско Sport изпълнение -, а тестовия байк е поръчан с почти всичко, за което може и не може да се сетите. Отопление на ръкохватките и седалката, дори задната, предно стъкло с ел. повдигане, бордови компютър с всякакви функции, няма само круиз конторл. Сядайки на C 650 GT, за момент човек може да се обърка, че се е качил на мега круизъра на баварците R 1200 RT.
Машината е доста широка, което прави карането и в града не толкова голямо предимство. Често се налага „да се държите, като кола“ и да чакате чинно на опашката, но именно тази широка предница ви дава защитата от вятъра, на която се радвате на дълъг път. Задният пасажер, разбра се, е по-изложен на елементите, но седалката е огромна и двамата седят доста комфортно. Меката мини облегалка зад първия човек пък ви държи стабилно на позиция зад кормилото, дори при по-резки ускорения, които моторът прави с лекота.
Как се усеща при каране обаче? С дооооста тяга. Показанията на километража са напълно постижими, а GT спира доста сигурно, благодарение на споменатия ABS и 270-милиметровите дискове. На моменти обаче се усеща и тежък – C 650 GT тежи 260 кг, което вярвате или не, го прави най-тежкият мотор в гамата на баварците. Малко е учудващо, когато го разберете за пръв път, но затова си има причина. Големите кубици в комбинация с вариаторната трансмисия, именно тя тежи доста. Ако погледнете данните на конкурентните машини от класа, ще видите че масата им е на практика идентична.
Как се отразява тази маса? Ами, от една страна положително, защото имате широка и разточителна машина с мощен мотор. Ако тежеше 150 кг нямаше да е никак стабилна. От друга, като негативно влияние може да се изтъкне по-нервното преминаване през къси, напречни неравности, което обаче се дължи и на 15-ичновия диаметър на гумите. Те са доста добре оразмерени за макси скутер (120 мм отпред и 160 мм отзад), но просто не могат да докарат комфорта на една 17-ка на мотор, като R 1200 R например.
Което е и единственият негатив на моторетката по отношение на пригодността и за дълги преходи. Ако пътят обаче е нормално гладък, като този в Искърския пролом например, се радвате на безгрижно плъзгане над асфалта, предостатъчна тяга, уверен контрол в завоите и защитата, която осигуряват раздувките. Звукът също е приятен, плътен, съпроводен с характерното дълбоко бръмчене на два успоредни цилиндъра с голям обем.
Като казахме обем, как е багажника? Имате две практични отделения под ръкохватките, които гълтат телефони, ключове и портмонета, а под седалката се отваря място достатъчно за две средно големи раници. Или една каска тип шлем, плюс раница. С две думи, достатъчно пространство, а ако карате в града с по-отрита каска, ще се съберат и две.
И тук идва време за цената, която ще изненада много хора. Тестовият байк гони 25-те хил. лв. Да, парите не са никак малко, но както споменахме, той е оборудван с на практика всичко, дава ви удобството на автоматичната трансмисия, в комбинация с голям обем, мощност и разход от около 5 л/100 км, което е супер за машина от подобен калибър. С две думи, това е мотор предназначен за хората търсещи комфорта, който дава един макси скутер, като GT прави и шпагат в посока истинския туринг.
Нашият съвет? Ако търсите комфортен макси скутер с топ качество и усещане, че карате нещо стойностно (за което помагат и емблемите, няма спор), BMW C 650 GT е доста удачен вариант. Ако обаче не ви пречи да ръчкате скоростите и търсите оптимален комфорт за дълги преходи, заложете на по-универсален байк. За около 5 хил. лв. отгоре може да си вземете BMW R 1200 R, с 1200-кубиков мотор със 125 к.с. и 125 Нм, чийто разход е също около 5 литра. Или пък, разбира се, мотор на друг производител. Новата Honda Africa Twin например също върви около 25, но е тоооотааално различен мотор, както няма да се учудите. Така че, най-важното е да знаете какво искате и как ще експлоатирате машината. Това е.