От Белград до Будапеща с влак за два часа и половина през 2025 г.
Сръбският президент Александър Вучич и унгарският министър-председател Виктор Орбан откриха модернизираното ЖП трасе от Белград до Нови Сад, съобщава Railway Gazette. Влаковете по 78-километровата отсечка достигат скорост 200 км/ч, което е една от най-високите скорости изобщо за влакове на Балканите. Участъкът е част от реконструкцията на трасето Белград – Будапеща от европейския транспортен коридор №10. Финансирането идва със заеми от Китай, като китайското финансиране ще обхване продължението на линията през Скопие до Атина и пристанището Пирея, покрай, но не през България.
На практика максималната скорост от 200 км/ч е достижима по около половината трасе (41 км), като в останалите участъци има ограничение до 160, а в определен сектор – 100 км/ч. Въпреки това Сърбия има повод за гордост от линията, която намалява времето за пътуване между столицата и Нови Сад до 36 минути.
Линията ще се обслужва от 18 влака, включително пет двуетажни Stadler Kiss, брандирани като "Соколи". Тези влакове имат максимална скорост от 200 км/ч и ще спират само на една гара по трасето, докато по-бавните Stadler Flirt (160 км/ч) ще спират на повече гари и ще вземат разстоянието за около час.
Следващият етап от осъвременяването на ЖП линията включва участъкът от Нови Сад до Келебия (на границата с Унгария) – участък с дължина 108 км на стойност 1,2 млрд. долара. Унгарската част от линията Белград – Будапеща също се реконструира, като строителството започна през октомври 2021. Целият коридор между двете столици трябва да е готов през 2025 г., когато с влак разстоянието от 380 км ще се взема за два часа и половина.