Карахме Porsche 911 Targa 4 GTS. Това ли е перфектното Porsche?
Този модел съчетава много качества на марката, но особено няколко, които – поне на теория - превръщат 911 Targa 4 GTS в перфектното Porsche. Първо, това е 911, култовият модел, с който всички асоциират емблемата. Собствениците на 992 си спестяват „упреци“ в стил „Boxster и Cayman са за хора, които не могат да си позволят 911“, както и „Panamera и Cayenne не са истински Porsche-та“. Също, „Macan е напудрено Audi Q5“. Готов съм да споря по всички тези „казуси“, но обратно към модела основен обект на материята.
Друг плюс, е че колата хем е кабрио, хем не е. Електрическият покрив се отваря и затваря напълно автоматично за 15 сек, а светлият отвор е предостатъчен за да се насладите на откритото небе. Установих обаче, че при движение с над 70-80 км/ч, с вдигнати стъкла и пробран таван, се получава някакъв въздушно-звуков резонанс. При свалени стъкла изчезва, но пък духа повече. Не, че това би ме отказало от покупка.
Четворката в означението, която не присъства никъде по самия автомобил, пък казва, че е двойно предаване, което го прави удачен за каране през цялата година. Другата част от означението, видима само отстрани (отзад пише 911, но това е въпрос на избор – клиентът може да поръча колата и с пълното наименование на капака), е GTS – ‘Gran Turismo Sport’.
Тоест, не базовата най-слаба модификация 911 Targa 4 (385 к.с.), не следващата Targa 4S (450 к.с.), а най-мощната за този тип каросерия, която е базирана на S-ката, но с 480 к.с. и 570 Нм. Porsche са решили да няма Targa Turbo или Targa Turbo S, запазвайки тези две разширения само за другите две каросерии на 911 - Coupe и Convertible. Традиционно обаче GTS колите на Porsche са сладката среда – малко по-мощни S-ки с „безплатни опции“ включени в стандартното оборудване.
В случая на Targa 4 GTS, колата идва серийно с т.н. ‘SportDesign’ оптичен пакет, спортна изпускателна система, ‘Porsche Torque Vectoring’ (PTV Plus) диференциал, ‘SportChono’ пакет и още работи, които ако ги добавите на S-ка, ще подминете цената на GTS.
Как се усеща при каране? Мечта! Особено в режим ‘Sport Plus‘ и с натиснат бутон за по-шумен ауспух. На волана има и бутонче активиращо нещо наречено ‘Sport Response’ – овърбууст за максимална атака траещ 20 секунди. Официално ускорението от 0-100 км/ч е 3,5 секунди, но по традиция Porsche послъгват, така че вероятно е по-близо до тройката, максималната скорост е 307 км/ч. Осемстепенната PDK е приказна, сменя мигновено независимо от посоката, а перата чрез които се командва са, като бижута – плътен и полиран метал. Чисто удоволствие!
Да, моторът вече е с две турбини, но някак си Porsche са успели да го направят да звучи страхотно. Не може да се сравняваме звука му с металическата акустика на 4-литровия атмосферен боксер на 911 GT3, който се развърта до 9000 об/мин, но трябва да му се радваме, докато можем.
Още практичност: колата не е особено ниска. Не е Range Rover, но в сравнение с други екзотики, като Lambo и Ferrari например, си е супер. Отделно може да се поръча и с хидравлична система за повдигане на предната ос. Багажникът отпред е с обем 132 литра, но може да сложите два сака и на задните +2 седалки, които иначе стават само за не много големи деца.
Вътре? Всичко сякаш е точно там, където трябва. Няма един елемент, за който да си кажа „Това можеше да е по-така“. Списъкът с опциите е доста разнообразен, може да я вземете и със 7-степенна ръчна кутия, десетки видове кожи, два вида седалки, най-различни апликации. Аз бих я специфицирал в ‘Oak Green’ отвън и прекрасните RS Spyder Design джанти, вътре с наскоро пусната опция за пипит и с ръчна кутия.
Та, дали 911 Targa 4 GTS наистина не е перфектното Porsche? Разбира се, че не. Това зависи от начина по който човек възнамерява да използва колата и какъв начин на живот води. И понеже вероятно ви е любопитно колко струва, базово Targa 4 започва от 266 хил. лв., Targa 4S от 296 хил., а GTS – от 332 хил., като тестовата е с почти 40 хил. в опции и достига до 371 хил. лв.
Останалите коли в конвоя на Porsche Road Tour Bulgaria също имат силни страни. Бях изненадан от базовия Cayenne. Мислех си, че с най-слабия в гамата 3-литров V6 с 340 к.с. ще се усеща бавен, но реално се движи доста добре, в завоите също е стабилен. От нула до сто прави за 6,2 сек (5,9 сек със ‘SportChrono’, какъвто този няма), а макс. скорост е 245 км/ч.
Най-базовият откъм двигател, но не и откъм интериор - ултра кожения салон наречен ‘Club’, трюфел и още нещо за 10 хил. лв.! Въздушното окачване за ок. 7k прави возията приятно плюшена, а задните завиващи колела (+4k) спестяват от маневри. Най-достъпния Cayenne идва от 164 хил. лв., а този е със 68 хил. в опции! Общо 232 хил. лв.
Имаше и премиера, Macan T. Представете си базовия Macan с 2-литровия 4-цил. мотор със 265 к.с., но наточен откъм окачване (–10 мм) и кормилно управление. Колата е готина, но след като карах Macan S със 380 к.с. във Варшава, ми се искаше да е по-бърза. Това е първият модел на Porsche с 4 врати, който получава означението T от ‘Touring’ и далеч не е евтин. Започва от 141 хил. лв. (+10 хил. спрямо базовия „чист“ Macan), а тестовият е с почти 34k в опции до 175 хил. лв.
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo. Това е най-маломощната от трите хибридни версии на модела, в изпълнение комби. Колата обаче се движи с лекота – 2,9-литровия битурбо V6 разполага с 330 к.с. и 450 Нм, като в 8-степенната PDK е интегриран ел. мотор със 136 к.с. Общо системата предлага 463 к.с. и 700 Нм, които въобще не се задъхват с тежащата над 2,2 тона 5+метрова кола. Ел. машина прави потеглянето тихо и/или бързо – 0-100 км/ч за 4,4 секунди е респектиращ резултат за автомобил от такъв калибър, макс. скорост е 280 км/ч, а чисто ел. пробег е 64 км казват от Porsche.
Личи си, че Panamera е направена за аутобана. Това е кола, с която можете да карате или в която да се возите 1000 км и да слезете, като след масаж. Тук кожата също е „трюфел“ за над 10 хил., има и задни завиващи колела, които също препоръчвам, а цената с опциите за близо 70k е 305 хил. лв.
Taycan Turbo е потресаващ. Не е Turbo S, но истината е, че един 4S или GTS са предостатъчни, като динамика. Този е със 680 к.с. при ‘Launch Control’, а усещането е, като сякаш сте изстреляни с гигантска прашка. Често дори е неприятно и тотално излишно за ежедневието. Но го може. Два тона и половина се засилват от място до сто за 3,2 сек, а макс. скорост е ограничена на 260 км. Колата е много премислена и продължавам да твърдя, че е един от най-добрите електромобили на пазара.
Не и като пробег - 383 - 452 км дават официално, но мои приятели успяха да го върнат в Porsche Център София на 2 процента и 8 км оставащ пробег, след около 260 км злоупотреба с десния педал. Реално може да се постигнат и близо 400, но просто автомобилът провокира. Червеният Taycan в галерията бе инструкторския, GTS Sport Turismo с почти 600 к.с. Супер готин, но определено не много по-практичен от седана. Слизането и качването на втория ред си е упражнение в сравнение с това в Panamera, а и багажникът не е особено голям. Но пък имате два – 366 литра отзад и още 81 отпред.
Заключение? Споделих ви за Targa 4 GTS. Колкото до Porsche Road Tour Bulgaria? Страхотно събитие, рядка възможност за каране на Porsche и още по-рядка за каране на няколко различни модела. Така контрастът между колите е още по-явен, а денят – още по-хубав. Вие кой модел бихте предпочели от изброените и в галерията?