Чували ли сте за френската G-класа Peugeot P4?

  • Галерия от 9 снимки с Peugeot P4 Галерия от 9 снимки с Peugeot P4

27 Jun 2022

Историята на днешната G-класа на Mercedes-Benz вероятно е по-дълга от Стария завет на Библията. Но всички знаем как започва всичко от идеята на шаха на Иран (акционер тогава в Mercedes) за създаване на проходим и надежден военен автомобил през 70-те, който в крайна сметка е разработен за нуждите на армията и произвеждан от Magna Steyr под името Puch.

Но легендарната немска машина има един далеч по-малко известен брат, сглобяван във Франция и носещ емблемите на Peugeot.

Автомобилът от снимките тук е Peugeot P4, който на пръв поглед може да сбъркан с Puch G. Но френският копи-пейст по лиценз си има своите разлики от произвеждания в Грац, Австрия Puch G.

Накратко след Втората световна война армията на Франция има 10 хиляди броя Willys MB (1941–1945), известни още като Willys Jeep или просто Jeep. Но в края на 60-те години те вече са значително остарели и министерството на отбраната започва да търси техен наследник.

Условието е автомобилът да може да превозва четирима войника с оборудването им и да бъде достатъчно компактен, че да може да се транспортира със самолет и дори да се пуска с парашут.

Така се стига до сключването на договор за съвместно партньорство между Peugeot и Mercedes-Benz. Френската марка вкарва в каросерията на Puch G двигател от Peugeot 504 и скоростна кутия от Peugeot 604. Самата каросерия идва на части в завода на Peugeot в Сошо, където се заварява и боядисва. Всичко останало като шаси, диференциали и окачване е направено от Mercedes-Benz и изпратено във Франция.

Ражда се военното Peugeot P4! Първият проторип е направен през 1978 г. и пуснат за тестове в Рали Алжир. Представете си как са гледали нормалните отбори в това рали: военна G-класа (надали някой е разбрал, че това е Peugeot), въоръжени войници и състезателни номера. Луда работа.

Френската армия първоначално поръчва 15 000 екземпляра P4, но поради съкращаването й заявката е намалена на 13 500. В средата на 80-те години производството е поверено на една от най-старите автомобилни марки в света- френската Panhard, в чийто завод в Северна Франция са направени около 6000 автомобила Peugeot P4.

В следващите години са създадени различни версии, като някои от тях са бронирани за специални операции. Има модификации, оборудвани с тежка картечница или противотанкови ракети.

Лицензът на Peugeot обаче не включва използването на голямото разнообразие бензинови и дизелови двигатели на Mercedes-Benz. Затова французите разчитат единствено на своите мотори, които в P4 са 2,0-литров бензин и 2,5-литров четирицилиндров дизел (79 к.с.).

По примера на други подобни военни модели Peugeot решава да пусне цивилна версия на P4. Но за разлика от G-класата на Mercedes тя не се увенчава с успех поради висока цена и слаби характеристики спрямо мощност/тегло.

Едва през 2016 г., след 35 години служба, френската армия започва да купува нови автомобили, наследници на Peugeot P4. Те са модел Technamm Masstech T4 VLTP VP и също се сглобяват във Франция, като всъщност това е милитализирана Toyota Land Cruiser VDJ76.

7 дни из България с Taycan!