Отлагат въвеждането на нискоемисионни зони в София
Автомобилите са навсякъде в София, независимо от повишените цени на горивото. Въвеждането от 1 декември на нискоемесионни зони в София може да се отложи. Столичният общински съвет изненадващо не одобри новата наредба, изготвена от ГЕРБ-СДС, за ограничаване на коли с нисък екологичен клас в центъра, както и забрана за отопляване с твърдо гориво в някои райони на града.
Автор: Максим Караджов, Dnevnik.bg
"Изключително съм огорчен и разочарован от поведението на всички политически групи в общинския съвет освен ГЕРБ-СДС", заяви председателят на СОС Георги Георгиев. Те демонстративно бламирали приемането на наредба, "с която щяхме да намалим от 4 до 6 пъти основните замърсители на въздуха в София - азотни оксиди и ФПЧ, смята той. След отрицателния вот Георгиев упрекна опозицията и ВМРО, че мислят само как да отидат на море и се закани другия четвъртък, 28 юли, да свика нова сесия само за тази точка.
Съдът чака действия от Столичната община до ноември
През ноември 2021 г. Софийският градски съд (СГС) осъди Столичната община за системно превишаване на фините прахови частици във въздуха и разпореди в срок от 12 месеца да преустанови бездействието си с мерки, сред които са въвеждане на стимули за използване на алтернативни методи за отопление и да направи оценка в сектор "Транспорт".
Съветниците от ВМРО, които иначе редовно подкрепят докладите на ГЕРБ, този път се опълчиха с мотива, че планираната зона за забрана на твърдо гориво не обхваща рискови квартали като "Христо Ботев", а включва центъра, който е топлофициран. "Кого ще ограничаваме в район "Средец", например някой, дето си пали камината ли", запита Карлос Контрера, председател на групата "Патриоти за София". Той опонира и на предложената зона за забрана на леки коли с екологичен клас (стандарт Евро 1 и 2). Тя е наречена "Малък ринг" и обхваща карето между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница". По предварителни данни през този Малък ринг преминават 171 079 превозни средства за денонощие.
Ако зоната не обхваща Орлов мост, няма да има ефект
"Ще чакам след въвеждането да видя с колко тона са намалели вредните емисии от ограничението в Малкия ринг", обяви скептично Контрера в комисията по екология във вторник. Сега колегите му от групата гласуваха против, както и съветници от "Демократична България" и БСП. Докато в Малкия ринг не се включи и Орлов мост, както и повече екокласове замърсяващи автомобили, въвеждането на зоната само ще имитира действия и загриженост на общината за подобряване на чистотата на въздуха, отбелязаха съветници от опозицията. Това обаче ще предизвика натоварване на трафика по съседни малки улици като "Любен Каравелов", контрираха членове на транспортната комисия.
В проекта за Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на София се предвижда тя да се въведе от 1 декември до 28 февруари. От 2025 г. нискоемисионната зона се планира да се разшири до т.нар. Голям ринг. Той ще обхваща карето между бул. "Сливница", бул. "Данаил Николаев", бул. "Ситняково", бул. "П. Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х. Ибсен", бул. "П. Ю. Тодоров", бул. "И. Е. Гешов", бул. "К. Величков". През тази зона сега минават 304 911 автомобили в денонощието.