Унгарска пожарна, направена от съветски танк и два реактивни двигателя
Ако за пръв път виждате това нещо, наречено Big Wind (Силен вятър), вероятно ще се зачудите като нас какво по дяволите е то.
По-наблюдателните ще разпознаят в долната част емблематичен съветски танк. Но вместо заводско оръдие отгоре виждаме два реактивни двигателя, взети директно от свръхзвуков изтребител Миг-21.
Когато иракската армия на Саддам Хюсейн се изтегля от Кувейт по време на войната в Персийския залив (1990-1991 г.), тя запалва над 700 петролни кладенци. Американските военни и пожарникари се изправят пред сериозно предизвикателство в гасенето им, за което най-често са използвани експлозиви над самите пламъци.
Тогава американците за пръв път виждат нещото от снимките тук. Унгарска пожарна бригада е изпратена да гаси запалените кладенци в Кувейт, взимайки със себе си своя Big Wing, който в онзи момент е със старото си шаси от съветския танк от Втората световна война Т-34. В крайна сметка пожарникарите успяват да потуша 9 кладенеца.
Освен във войната в Персийския залив танкът-пожарна е използван през 2013 г. за гасенето на пожар при сондаж за газ в Унгария, а днес се използва от унгарската петролна компания MOL Group.
Тази военна кръстоска е специално създадена да гаси екстремни пожари по един особено специфичен начин. В годините след Втората световна война има няколко подобни пожарни, направени в различни страни от Източния блок.
В края на 60-те години военни камиони ЗИЛ-131 получават реактивни двигатели от МиГ-15. Над турбините се монтират водни дюзи, като по този начин мощната струя от вода и газове довежда до липсата на кислород в огъня и има охлаждащ ефект. Така могат да се гасят екстремни пожари, най-вече свързани с нефтени кладенци.
Първоначално Big Wind е построен на базата на Т-34, но в началото на 90-те години шасито е заменено с такова от бронирана машина VT-55, която споделя платформата на по-модерния танк Т-55.
Пожарната тук е направена в Унгария и както споменахме по-горе има два реактивни двигателя от МиГ-21. Над тях са разположени по три дюзи за вода, които се командват отделно.
Тежащият 42 тона Big Wing е боядисан в класическия за всяка пожарна червен цвят. Но при гасене на пожар боята почти изчезва от екстремно високата температура, тъй като танкът-пожарна трябва да бъде на около 12 метра от самите пламъци. При това не става въпрос за обикновен горски или градски пожар, а за горящ петролен кладенец с температура над 2000 градуса и изключително високо налягане.
Двата реактивни двигателя могат да се управляват отделно и насочват в желана посока. Запалени и с водната струя над тях те могат да пръскат 830 литра вода всяка секунда. Но не водата гаси пожара, а силната струя, която е под формата на пара. Тя не позволява на кислорода да подхрани пламъка и го задушава.
Трима души управляват Big Wind, всеки носещ специални огнеустойчив костюм и ръкавици. Водачът е предната част на танка и с много ниска скорост насочва машината към сърцето на огъня. Бавното придвижване е ограничено до 5 км/ч, за да се предпазят турбините. Операторът на двата реактивни двигателя е в кабина в задната част. Командирът на екипажа върви отстрани като комуникира с колегите си чрез специална конзола с кабели, задействаща светлинни сигнали в двете кабини. Командите на началника трябва да се потвърждават с натискането на бутони от водача и оператора, тъй като шумът от двигателите не позволява сигурна гласова комуникация.
Двигателят на Big Wind е 40-литров танков V12 дизел с мощност 580 к.с. Работата на двата турбореактивни двигателя R-25 Tumansky е ограничена до 70%, за да се предотрати прегряване.
Гасенето на запален кладенец е дълъг процес, тъй като веднъж изгасен, той трябва да бъде охлаждан още 20 минути поради самозапалване от високата температура на почвата.
ГЛЕДАХТЕ ЛИ НОВОТО НИ ВИДЕО!?