Обновената Lada Vesta, която струва колкото Audi A5 Sportback в Германия

  • Галерия от 9 снимки Галерия от 9 снимки

18 Aug 2022

Редица руски медии публикуваха ексклузивни ревюта на най-новото творение от заводите на Lada, които до скоро бяха собственост на Renault. Новата Lada Vesta е меко казано интересна, защото от началото на годината е един от малко нови модели в Русия. Дори журналистите за сега не са имали възможност да я шофират, а само да я разгледат статично на местата, на които е изложена.

Материал на Светлин Желев, Kaldata.com

Колата е много интересна с това, че премиерата ѝ се състоя на 22 февруари, едновременно с официалния старт на производството в Ижевск. Тогава АвтоВАЗ показа екстериора на автомобилите и разкри някои подробности за модернизацията. Но още на 5 март заводът на Lada в Ижевск спира производството поради недостиг на компоненти – предимно електронни, които Renault доставя от други страни.

Преди да бъде спряно производството, заводът успява да сглоби около 800 автомобила. Дълго време те стоят в склада за готова продукция, докато руският производител се надява да възобнови производството. Но след напускането на Renault стана ясно, че рестартирането няма да се осъществи скоро, така че през юли АвтоВАЗ все пак решава да изпрати тези коли към търговската мрежа.

Решението само по себе си се оценява от специалистите като правилно: заводът ще печели пари, вместо да бъде замразен актив. Почти цялата партида рестилизирани автомобили се разпределя равномерно в дилърската мрежа на Lada (около 300 шоурума), което означава, че всеки дилър ще получи само два или три екземпляра

.

Ще има и втора партида. В началото на август заводът на Lada в Ижевск сглоби още 240 автомобила от останалите компоненти. Все още обаче не е известно кога те ще стигнат до дилърите, тъй като по-голямата част от автомобилите слизат от конвейера некомплектовани: липсват въздушни възглавници и някои електронни устройства. Тези Vesta ще бъдат доставени на дилърите едва след като им бъдат доставени липсващите компоненти, което не се знае кога ще се случи.

Но пикантността на ситуацията се крие и във факта, че АвтоВАЗ е пуснал на пазара обновената Vesta без никаква информационна подкрепа. Моделът не е на официалния уебсайт (има само страница-обява), пресслужбата не информира за него, актуализираният интериор не е разсекретен официално. Няма дори списък с опции и препоръчителни цени.

Според автомобилните журналисти в Русия това няма да се случи. АвтоВАЗ не възнамерява да рекламира ограничената партида, а сглобените автомобили ще се продават без особена публичност. Няма да има тестови автомобили и за пресата. Всъщност, ако заводът възобнови производството на Vesta (сега в Толиати), той ще бъде принуден да претърпи промени. На първо място по отношение на електрониката: някои опции ще бъдат опростени или изобщо ще изчезнат. Затова явно не е необходимо клиентите да бъдат дразнени излишно.

Но сега този информационен вакуум създава объркване. Дори мениджърите на салони понякога се разминават в твърденията си, когато разказват за оборудването на автомобилите.

Още по-интересно е, че те имат пълната свобода формирането на ценовата политика. Без референтна точка под формата на препоръчителната цена е невъзможно да се прецени колко иска получи даден търговец с допълнително оборудване, без което актуализираната Vesta просто няма да бъде продадена. Крайните цени в различните шоуруми се различават значително.
Обиколката на руски автомобилни журналисти из различни шоуруми в различни региони показва, че не можете да си купите рестилизирана Vesta за по-малко от два милиона рубли. За комби трябва да се приготвят поне 2,2 милиона рубли (33 хиляди евро). Както обикновено, най-високите цени се оказват в Москва, където дилърите са получили предимно автомобили с двигател Renault (113 к.с.). Журналистите показват оферти за колата, които надминават дори 42 000 евро, колкото струва да речем Audi A5 Sportback в Германия.

Специалистите обаче нямат съмнение, че наличните 800 автомобила ще бъдат продадени дори на тези цени и вече има не малко желаещи.

А какво представлява самия автомобил? Спрямо основната версия новите брони са увеличили дължината на автомобила с около сантиметър и половина, характерната за марката „X-образна форма“ е леко променена по отношение на формата, а новата радиаторна решетка е различна при обикновената и кросоувър версията. Фаровете и фаровете за мъгла вече са изцяло LED – с красива шарка на индикаторите в стил Renault, въпреки че Lada няма своя анимация. Два светодиода във всеки фар отговарят за късите светлини, а един диод е свързан с режима на дългите светлини. Колко ще струва такъв фар в отдела за резервни части, мениджърите все още не знаят, но уверяват, че без резервни части бъдещите собственици няма да останат.


Всичко в колата е светодиоди, като крушките с нажежаема жичка са само за мигачите, включително дори осветлението на регистрационния номер. Задната броня на всички версии вече е украсена с имитация на две изпускателни тръби, въпреки че зад престилката е скрита само една изпускателна тръба. Ухото за теглене вече не стърчи изпод бронята: то трябва да се завинти в специален отвор, скрит под тапата.

Промените в интериора са много повече, отколкото във външния вид. Vesta има нов преден панел, централна конзола, инструменти, волан и облицовка на вратите. Качеството на тапицерията е значително подобрено. Интериорът прави много по-солидно впечатление, отколкото в предишната Vesta. Горната част на арматурното табло и горните облицовки на вратите са изработени от гъвкава пластмаса, приятна на допир. Подлакътниците на вратите са с меки подложки.

Уредите са загубили индивидуалните си отделения, като скоростомерът и оборотомерът са разположени под едно стъкло и са с еднакъв размер, запазвайки оранжевия дизайн. Показателите за температурата на охлаждащата течност и нивото на горивото вече не са със стрелки, а се показват на екрана на бордовия компютър.
Симпатичният климатичен блок е същият като при кросоувърите Renault Arkana и Duster – с дисплеи във въртящите се копчета. Бутонът за стартиране на двигателя и дистанционното управление за безключово влизане също са заимствани от Arkana, като последният дори има същите бутони, само емблемата върху каросерията е променена. Всички тези опции са нови за Vesta.
Бутоните на предния панел се натискат по-меко и приятно, отколкото в престижните автомобили, твърдят руските автомобилни журналисти.

Зоната в основата на централната конзола става по-голяма, като сега в нея могат да се поставят модерен смартфон и USB конектор вместо един, въпреки че вторият работи само в режим на зареждане и не е свързан с мултимедийната система.


Седалките остават същите, няма промени на втория ред, както и в багажника. Задвижващите агрегати са същите като при предварително стилизираната Vesta: двигатели ВАЗ 1,6 (106 к.с.) и 1,8 (122 к.с.), съчетани с механична скоростна кутия, както и двигател Renault 1,6 (113 к.с.) с вариатор Jatco. Няма информация и за промените в шасито. В Русия дилърите се оправдават с това, за да не предлагат актуализираната Vesta за тестдрайв. Казват, че там няма да научите нищо ново.

Много практичен и интересен!