В България пристигна състезателно Porsche 935 Martini


28 Dec 2022

Не всеки ден може да се види такава кола на живо, но някои хора имаха тази възможност. Това се случи точно на Коледа, когато в България се появи състезателно Porsche 935 с разцветка на Martini Porsche, качено на платформа, дърпана от Tesla Model X.

Първата снимка е направена в Плевен, но след няколко часа емблематичното Porsche 935 се появи в гараж в Казичене до София. Новият собственик на колата е Кирил Палазов от Drag Power Team, който се похвали със своя „коледен подарък“. Така че колата със сигурност е взета за проект и я очаква добро бъдеще, което да радва много хора по пистите.

Някои твърдят, че това е оригинално състезателно Porsche 935, но други смятат, че е реплика. Този въпрос засега остава отворен.

Иначе Porsche 935 се произвежда от 1976 до 1981 г. Появява се първоначално като заводска състезателна версия на 911 (930) Turbo, замислена и за участие в “Льо Ман“, където такава кола печели през 1979 г. От общо 370 състезания Porsche 935 печели 123 от тях.

За кратките 5 години на производство Porsche създава няколко версии на 935. Първата 935/76 печели две световни титли на FIA в Group 5 (1976 г.) и Group 6 (1977 г.). Още от първата година спонсор на състезателната машина става Martini Racing.

Втората версия е клиентската модификация 935/77A, продавана на частни тимове в Германия, САЩ, Франция, Италия и Австралия.

Колата става много успешна и от Porsche започват да фокусират работата си върху „24 часа на Льо Ман“. Заводският отбор Martini-Porsche вади 935/77 през 1977 г. Турбото е заменено от две по-малки турбини, като мощността на колата достига 630 к.с., а на дългата права развива скорости от 323 км/ч, благодарение и на променената аеродинамика. В крайна сметка частно Porsche 935 печели в своя клас (Group 5), но в генералното победата е записана с Porsche 936-77. Заводското Porsche 935/77 финишира на шесто място.

Единична бройка на 935/77 се появява с 1,4-литров шестцилиндров боксер в състезание от DRM (предшественика на DTM), като колата на Porsche, мощна впечатляващите 355 к.с., печели надпреварата. Целта в този случай е Porsche да докаже, че колата им може да се състезава в тогавашния 2,0-литров клас Div. II na DRM.

При 935 L1 двигателят също е 1,4 литра, но настроен да произвежда 375 к.с. Колата записва участие в „Льо Ман“ през 1981 г. Заради теглото си от 817 кг получава прякора “Baby” 935. На петия час от надпревата повреда в двигателя вади колата от състезанието.

Със сигурност най-разпознаваемата версия на 935 е 935/78 “Moby Dick“. Тя е разработена през 1978 г. специално за „Льо Ман“. Въздушното охлаждане е заменено с водно, а двигателят е с увеличен обем от 3,2 литра. Неговата мощност може да бъде настроена между 760 и 862 к.с., като за „Льо Ман“ колата тежи 1030 кг.

За по-добро разпределение на теглото и повечето десни завои на „Ла Сарт“ седалката на пилота е преместена вдясно. Заради издължената каросерия и бял цвят колата получава прозвището Моби Дик, идващо от името на белия кашалот в романа на Херман Мелвил.

В първото си участие през 1978 г. 935/78 “Moby Dick“ в „24 часа на Льо Ман“ финишира трети. Въпреки това колата е най-бързата на правата, записвайки скорост от рекордните 367 км/ч. На следващата година тази версия не участва в заводския отбор на Porsche, които обаче печелят „Льо Ман“ с Porsche 935 K3 (на снимката долу).

 

По-добра от Duster?