В България пристигна състезателно Porsche 935 Martini

  • Галерия от 6 снимки с Porsche 935 Martini Галерия от 6 снимки с Porsche 935 Martini

28 Dec 2022

Не всеки ден може да се види такава кола на живо, но някои хора имаха тази възможност. Това се случи точно на Коледа, когато в България се появи състезателно Porsche 935 с разцветка на Martini Porsche, качено на платформа, дърпана от Tesla Model X.

Първата снимка е направена в Плевен, но след няколко часа емблематичното Porsche 935 се появи в гараж в Казичене до София. Новият собственик на колата е Кирил Палазов от Drag Power Team, който се похвали със своя „коледен подарък“. Така че колата със сигурност е взета за проект и я очаква добро бъдеще, което да радва много хора по пистите.

Някои твърдят, че това е оригинално състезателно Porsche 935, но други смятат, че е реплика. Този въпрос засега остава отворен.

Иначе Porsche 935 се произвежда от 1976 до 1981 г. Появява се първоначално като заводска състезателна версия на 911 (930) Turbo, замислена и за участие в “Льо Ман“, където такава кола печели през 1979 г. От общо 370 състезания Porsche 935 печели 123 от тях.

За кратките 5 години на производство Porsche създава няколко версии на 935. Първата 935/76 печели две световни титли на FIA в Group 5 (1976 г.) и Group 6 (1977 г.). Още от първата година спонсор на състезателната машина става Martini Racing.

Втората версия е клиентската модификация 935/77A, продавана на частни тимове в Германия, САЩ, Франция, Италия и Австралия.

Колата става много успешна и от Porsche започват да фокусират работата си върху „24 часа на Льо Ман“. Заводският отбор Martini-Porsche вади 935/77 през 1977 г. Турбото е заменено от две по-малки турбини, като мощността на колата достига 630 к.с., а на дългата права развива скорости от 323 км/ч, благодарение и на променената аеродинамика. В крайна сметка частно Porsche 935 печели в своя клас (Group 5), но в генералното победата е записана с Porsche 936-77. Заводското Porsche 935/77 финишира на шесто място.

Единична бройка на 935/77 се появява с 1,4-литров шестцилиндров боксер в състезание от DRM (предшественика на DTM), като колата на Porsche, мощна впечатляващите 355 к.с., печели надпреварата. Целта в този случай е Porsche да докаже, че колата им може да се състезава в тогавашния 2,0-литров клас Div. II na DRM.

При 935 L1 двигателят също е 1,4 литра, но настроен да произвежда 375 к.с. Колата записва участие в „Льо Ман“ през 1981 г. Заради теглото си от 817 кг получава прякора “Baby” 935. На петия час от надпревата повреда в двигателя вади колата от състезанието.

Със сигурност най-разпознаваемата версия на 935 е 935/78 “Moby Dick“. Тя е разработена през 1978 г. специално за „Льо Ман“. Въздушното охлаждане е заменено с водно, а двигателят е с увеличен обем от 3,2 литра. Неговата мощност може да бъде настроена между 760 и 862 к.с., като за „Льо Ман“ колата тежи 1030 кг.

За по-добро разпределение на теглото и повечето десни завои на „Ла Сарт“ седалката на пилота е преместена вдясно. Заради издължената каросерия и бял цвят колата получава прозвището Моби Дик, идващо от името на белия кашалот в романа на Херман Мелвил.

В първото си участие през 1978 г. 935/78 “Moby Dick“ в „24 часа на Льо Ман“ финишира трети. Въпреки това колата е най-бързата на правата, записвайки скорост от рекордните 367 км/ч. На следващата година тази версия не участва в заводския отбор на Porsche, които обаче печелят „Льо Ман“ с Porsche 935 K3 (на снимката долу).

 

Първородната Godzilla!