Ще видим ли наистина Cadillac във Формула 1?
През изминалата седмица отново се заговори за възможността за увеличаване на броя на отборите във Формула 1. И то със съвсем конкретно предложение за партньорство между Andretti и GM. Американският гигант е избрал марката Cadillac за влизане в спорта. Идеята е това да стане с изцяло американски отбор, което да капитализира нарасналата популярност на спорта в Щатите.
Andretti обмисля влизане във Формула 1 от поне година, но за първи път се говори за толкова мощна подкрепа, каквато би била тази на един от петте най-големи производители на коли в света.
Актуалното споразумение Concorde между отборите допуска до 26 коли на старта. Това прави 13 отбора – далече повече от актуалните 10. За да влезе нов отбор във Формула 1 обаче е необходимо съгласието на всеки от останалите. Andretti засега има такова само от McLaren и Alpine и няма да е странно, ако някои от по-малките отбори откажат, тъй като увеличаването на броя на екипите ще намали парите, които всеки от тях получава.
Вече е сигурно, че VW Group влиза в спорта от 2026 г., но това ще стане със съществуващия отбор на Sauber, докато Andretti и Cadillac искат да сформират изцяло нов отбор от нулата. При това вероятно също от 2026 г., когато ще дебютират новите задвижващи системи – с 50% бензиново и 50% електрическо участие.
От друга страна е видимо нежеланието на F1 (за разлика от FIA) броят на отборите да се увеличи. “Всяка нова молба за участие изисква съгласието и на F1, и на FIA“, бе реакцията от страна на F1. Това доведе до остра реакция от президента на FIA Мохамед бин Сулайем.
„Изненадващо е, че имаше някои остри реакции на новината за Cadillac и Andretti. През последните години FIA е приемала кандидатури на по-малки успешни организации. Би трябвало да окуражаваме възможни кандидатури за Формула 1 от глобални производители като GM и истински състезатели като Andretti”, написа Бин Сулайем в Twitter. В същото време президентът и главен изпълнителен директор на Формула 1 Стефано Доменикали многократно посочва, че 10 отбора са достатъчни на спорта в момента. Мнението на екипите съвпада с това на F1. Говори се, че обичайната такса за влизане в спорта от 200 млн. долара трябва да бъде увеличена поне двукратно – това са пари, които ще се разпределят между останалите отбори, при влизането на Andretti и Cadillac. Т.е. Cadillac, който идва в спорта, за да може глобално да се съревновава с Mercedes и Audi, на практика ще ги субсидира, за да си осигури това право на съревноваване.
Следим темата с интерес!