Градският транспорт в София навърши 122 години


16 Jan 2023

На 14 януари 1901 г. в София тръгва първият електрически трамвай, което поставя началото на Столичния градски транспорт. Общината отдава концесия за снабдяване на града с електрическа енергия и построяване на трамвайни линии на френското дружество "Марсилия" и на анонимното белгийско дружество "Електрически трамваи".

Стартът е даден с 25 мотриси и 10 ремаркета, по 6 трамвайни маршрута с обща дължина на линиите 23 км единичен коловоз. Междурелсието е 1000 mm. София посреща новия ХХ век с изградена трамвайна мрежа със следните линии: от гарата през Шарения (Лъвовия) мост до днешния площад "Славейков" ; Цариградската линия ; Княжевската ; Подуянската ; Алабинската и т.н.

Първите трамвайни вагони са малки, двуосни, с два мотора по 18 кВ и открити платформи, заградени с метални решетки. Салонът е разделен на първа и втора класа. Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека - стъпало.

С увеличаването на пътниците през 1908 г. се доставят нови трамваи: Siemens двуосни мотриси (12 броя), разделени на две класи и 6 четириосни мотриси Zeppelin с два мотора по 33 кВ. През 1916 г. Столичната община започва процедура по отнемане от белгийското дружество на експлоатацията на трамваите, като окончателното прехвърляне на предприятието продължава до 18.02.1927 г.

През 1927 г. е организирана и обзаведена "Главна техническа работилница" на територията на депо "Мария Луиза". Същата година се приема за рожденна на предприятието за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайни мотриси и ремаркета.

Хармоничен и готин!