Референдум в Париж може да доведе до забрана на тротинетките
На 2 април 2023 г. Париж ще проведе референдум, с който жителите на града да решат да бъде ли сложен край на използването на споделени електрически тротинетки. Въпросът е “изключително спорен”, заявява Ан Идалго, кметица на Париж.
Критиците на е-тротинетките посочват, че водачите им не спазват правилата за движение – както по улиците, така и по тротоарите, където употребата на тротинетки е напълно забранена. В Париж само три компании имат лиценз и съответно дават тротинетки под наем: Lime, Dot и Tier. Операторите на електрически тротинетки твърдят, че регулациите и сега са много строги – с ограничение на скоростта до 10 км/ч в някои зони и използване само по велосипедни алеи. Освен това те твърдят, че техните 15 хил. тротинетки (регистрира се по едно наемане на всеки четири секунди) са капка в морето в сравнение с продадените на частни клиенти във Франция 900 хил. е-тротинетки само за 2021 година.
Друг аргумент срещу скутерите е сравнително краткият им живот, за разлика от този на частно притежавани тротинетки. Това със сигурност има общо с недоброжелателни парижани и гости на града, които редовно изхвърлят превозните средства в Сена. Компаниите за споделено ползване твърдят, че всеки месец използват услугите на фирми, които да вадят скутери от дъното на реката.
От друга страна наличните близо 15 хил. тротинетки са бърза и сравнително екологична алтернатива на колите в един от градовете с най-тежък трафик в Европа.
Въпросът на референдума ще бъде: “Продължаваме ли или не с тротинетките под наем без собствени станции или пространства за паркиране?". Проблем с частните скутери няма, референдумът ще засегне само споделените.
Идалго посочи, че самата тя клони към забрана, но ще уважи вота на парижани. Евентуална забрана би направила Париж изключение сред големите градове в света. Този тип споделени превозни средства масово се радват на голям интерес, включително у нас.
Очаква се, дори в случай че тротинетките останат, услугата да претърпи промени: например да се поставят регистрационни номера, които да направят по-лесни за идентифициране водачи, неспазващи правилата.