За горивото, тока и жиците: от Prius до Lucid


17 Jan 2023

Публикуваме текста, пратен ни от нашия читател Боян Каменов, който не е член на екипа на DizzyRiders, но ни прати нещо интересно, заслужаващо вниманието ви!

Начален заряд

Спомням си преди 20-ина години, когато излезе първата Toyota Prius. (XW10). Светът беше пощурял. Що за НЛО беше това. Хем бензин, хем ток. Японците бяха сякаш на друга планета. Докато всички US и EU марки бълваха огромни бензинови и дизелови двигатели, хитрият японец гледаше напред във времето… и беше прав. Беше прав, защото само за същите тези 20-ина години глобалната автомобилна картина придоби съвсем друг вид и цветове. За да не ви отегчавам с допълнително техническа информация и сухи цифри, ще спомена само, че Toyota успяха от началото на модела до сега да произведат и продадат почти 15 000 000 броя. И колкото и да им се подиграваха в началото за дизайна и динамиката, с всяка изминала генерация (XW20, XW30, XW50, XW60), японците ставаха по-добри, колите ставаха по-добри, и продажбите по-високи.

Зарядно тип - шуко

Благодарение на марки като Toyota, хората започнаха да виждат смисъл в това да имаш алтернативно „гориво“ на борда на една и съща кола, да имаш и шум на магистралата и тишина в града. Да имаш ПЛАН Б, който план Б в момента залива пазара с хибриди и електрически коли. Вторите са директен резултат от години труд и пари, инвестирани от марки като Toyota, Honda (и не само) в първите такива. Преминаването беше бавно, но сигурно. Появиха се и нови играчи на пазара, които вдигнаха нивото доста високо, вдигнаха и малко повече шум от необходимото (Чичо ви Илон Мъск) но в крайна сметка, това е хубаво, защото иначе няма как да има технологичен прогрес без конкуренция и съревнование. Понякога трябват и големи обещания, трябват и проблеми в производствените процеси, и в доставките и в контрола на качеството, както и негативните ревюта на журналистите, защото без тях нямаше да стигнем до оранжевата кола отдолу…

Разбира се, говорейки за Tesla (освен тази в дядовата работилница), няма как да не споменем и нея, първата такава: Tesla Roadster. Някои журналисти я наричаха EV-версията на Lotus Elise, и бяха донякъде прави, защото базата и шасито си бяха на Lotus. Смяха се и на нея в началото, както се смяха на Toyota, че била копие, че не била практична, че била с лошо качество, и че батерията бързо се разреждала. Но както вече знаем от историята с Toyota, това не спира прогреса, напротив само го насърчава. Да, Джеръми Кларксън от Top Gear беше донякъде прав, че първият модел не беше много добре замислен и имаше доста недостатъци, но и първият Prius не е бил перфектен. Важното е принципът проба-грешка да не спира. Наскоро четох, че новия Lucid Air има пробег с едно зареждане от 680 км. Това рязко навлиза като стойности в категория с доста голяма част от модерните дизелови и бензинови агрегати.

Да, все още цената е доста висока, но и това ще се балансира с времето. Първите мобилни телефони също бяха скъпи, а сега ги има на цената на нормална вечеря за 3-ма в среден ценови ресторант. Нека не забравяме, че в продължение на 20+ години цяла Европа беше заливана от дизелови и бензинови коли, кои от кои по-замърсяващи, а всички знаем как приключи това (Volkswagen, към теб гледаме). И благодарение на тях, както и техните колеги, които макар с по-малки, но все пак лъжи, им помагаха да продават и да заливат пазара, само ускориха процеса и краят на ДВГ е вече пресметнат.

И точно тази линия на развитие, ще ни отведат и до финалната част, в която вече сме в началото на 2023 г. и пазарът е залят от хибриди и още повече EV. Промяната е неизбежна, и фактът, че цяла Европа започна да променя закони за производството на нови автомобили, затегна и условията, при които те ще се продават на пазара, промени и регулациите, при които ще се измерват вредните емисии, само потвърждават че следващата автомобилна страница в историята ще е 3-фазна.

 Сега, разбира се, всички лица са нови, рекламите са нови, маркетинг стратегиите са нови, но дали след още 20+ години ще пиша подобна статия и за тях… Не знам. Времето ще покаже.

Бележка на автора: В тази статия, използваният ток е платен, а жицата си е моя !

Първородната Godzilla!