ЛАН-ЧАО

  • Славно минало за Lancia, но какво е бъдещето!? Славно минало за Lancia, но какво е бъдещето!?

26 Jan 2023

Предполагам повечето от вас са гледали WRC сегмента на Джеръми Кларксън в предаването The Grand Tour за „войната“ между Lancia и Audi през вече далечната 1983 г. Битка, която ще остане завинаги в умовете и сърцата на нас автомобилните фенове!

Първият въпрос, който се породи, след като изгледах епизода, беше: Защо? Защо марка като Lancia с толкова богата история във WRC бива заличена от пазара. Това е марка, която е спечелила общо 16, (да, 16 титли) в различни рали шампионати през годините.

 

Fulvia е първият опит на Lancia да се върне към състезанията в рали форма след оттеглянето й от Формула 1 през 1955 г. Fulvia печели италианския рали шампионат всяка година от 1965 до 1973 г. Това са 8 поредни години.… Добре ли е?

След това дойде Lancia Stratos... Само я погледнете... Готова да унищожи конкуренцията. Stradale (пътната) версия е имала скромната мощност от 190 к.с., доставени на пътя от своя V6, базиран на Ferrari Dino. Но не си мислете, че това е било топ изпълнението, защото то в състезателните си дрехи от тогавашната Group 5… е разполагало с 560 к.с.!

Шампион на WRC през 1974, 1975 и 1976.

Да спечелиш пред ядосаните германци от Audi, които са имали пълна чанта с трикове, е толкова типично италианско. Въпреки че, честно казано, Audi направи най-големия трик, като тихомълком поиска от FIA да премахне забраната за AWD, за да могат да въведат сега култовото Quattro. Тогава е било толкова лудо, колкото и сега. Няма да ви разказвам историята от епизода, просто трябва да го гледате!

Разхождайки се из рали спомените на миналия век, няма как да не споменем и Delta S4. „Двойната мощност“ на Lancia е била със супер и турбочарджър, за повече драма, както и за да се намали турбо „дупката“ при ниски обороти. Мощност: 480/500 к.с. Зависи дали механика, който я е замервал, е бил доволен от пицата си за обяд. Delta S4 е била и остава противоречива кола, тъй като е можела както да печели ралита, така и да убива хора. Един от тези хора е бил легендата Анри Тойвонен, който е намерил смъртта си, заедно с навигатора Серхио Кресто на Рали Корсика през 1986 г. Група B е била отменена малко след това.

И накрая, но със сигурност не на последно място, е време да представим светинята на WRC. DELTA HF INTEGRALE!

Lancia Delta е един от най-успешните рали автомобили в историята, след като е спечелил Световния рали шампионат шест пъти между 1987 и 1992 г. Най-голямата и най-мощна версия е Integrale Evoluzione II. Двигателят развива 215 к.с., които лесно могат да бъдат настроени до 250+ к.с. Тази последна WRC икона е карана за последен път от Алесандро Фиорио по време на европейския шампионат през 1994 на рали Акрополис.

Количеството огън през ауспуха е било толкова редовна гледка, колкото и печеленето на шампионати.

Връщайки се в модерни времена, в които FCA реши да убие Lancia, като жертва в името на Alfa Romeo. Да, имаха нужда от пари, за да построят 159, Brera, Giulietta, 4C и Mito. Които бяха счетени за провал, след слабите продажби и негативните коментари от журналисти, фенове, и клиенти. Не казвам, че трябваше да продадат лиценза и скиците на Китай или друга държава, която да инвестира свежи пари в марката, но можеше да се направи някакъв компромис.

FCA уби и последния модел (Ypsilon) като го премахна от всичките си текущи експортни пазари в Европа и Азия, както и прекрати продажбите на Delta (3). И всичко това стана доста бързо. Между другото, Flavia също е затворена страница. Lancia Voyager също я няма.

Същата съдба сполети и Lancia Thema, с малката разлика, че частично прие нова форма, под името на преработеният модел на Chrysler 300 през 2014 г.

Защо споменах всички тези рали коли от миналото… По една проста причина. Защото всички те са СТРАХОТНИ МАШИНИ с голяма история зад гърба си… И се надяваме, когато Lancia възкръсне от пепелта през 2024 г., да върне със себе си част от обаянието, чара и магията на изключителното си минало!

Както обикновено, секцията за коментари е ваша...

ELEGANZA IN MOVIMENTO !!!

Първородната Godzilla!