Първите нови вагони за БДЖ трябва да са в експлоатация от месец май тази година


31 Jan 2023

По-рано тази година ви разказахме за първи път за новите пътнически вагони за нуждите на БДЖ, които в момента се подготвят от Вагонен Завод Интерком Дряново. Става въпрос за договор по обществена поръчка за 15 вагона, който е на обща стойност 26,6 млн. лв. без ДДС – по 910 000 евро или 1 779 000 лв. на вагон. По план, първият готов вагон трябва да влезе в експлоатация от май тази година.

„Паркът на железопътния транспорт у нас е тотално остарял. Най-новите вагони са тези, които в момента модернизираме. Всички останали са от преди над 50 години. Изключение прави една група мотриси „Дезиро“. Преди две години бяха внесени 15 локомотива и нашите нови вагони са съобразени именно с тях. Надяваме се, че за лятното разписание през май първата композиция на проекта „Сокол“ да бъде пусната в движение. От рециклираните 15 вагона навярно ще бъдат сформирани две композиции“, коментира Валери Димитров, изпълнителен директор на предприятието.

От интервю за Борба Дряново с Валери Димитров разбираме, че работата по проекта е била възобновена през декември миналата година, след като е била прекъсната през 2022 г.

„Преди 1989 г. експресните влакове у нас носеха имената „Янтра“, „Чайка“ и т.н. Още тогава е имало идея да се пусне и експрес „Сокол“ между София и Варна, но намерението не е било осъществено. Нашата разработка е вид реанимация на старата идея. 2022 година беше тежка заради множеството промени в транспорта, в ръководството на БДЖ. Заради това в продължение на година бяхме спрели договора, по който работехме. От декември подновихме дейността по проекта и се надявам да продължим с този темп, който сме си наложили.“

Колко сложно е преоборудването на вагоните със съвременни технологии?

„Вагонът ще бъде изцяло климатизиран, с видеонаблюдение, аудио и видео уредба, вакуумни тоалетни, автоматични рампи за хора с увреждания, стойки за велосипеди, ЛЕД осветление и др. Към композицията е предвиден и вагон-бюфет. В един вагон има над 23 000 различни елементи, а кабелите в него са над 9 километра. Вагоните, които произвеждаме са по обществена поръчка и договорената цена е за 910 000 евро. Реалната цена в момента е около 1,3-1,4 милиона евро. На външния пазар най-евтиният вагон, който е с по-слаби характеристики от нашите вагони, е на стойност 1 740 000 евро. Тези данни показват, че сме изключително добър партньор за БДЖ, дано и държавната компания го оцени“, коментира Валери Димитров.

Първородната Godzilla!