Карахме електрическото Volvo C40 Recharge


07 Feb 2023

В YouTube канала ни редовно ви запознаваме с нови модели автомобили под формата на подробни видео ревюта. Автомобилната индустрия обаче се развива с толкова бързи темпове, че не винаги успяваме да смогнем с новите автомобили и да ви ги представим пред камера. Затова понякога се налага да ви срещнем с някои модели в текстов вид - и това най-вероятно ще се случва все по-често. Следващият ни "гост" няма как да бъде по-подходящ от Volvo C40 Recharge - в години, в които индустрията все по-осезаемо се насочва към електрическа мобилност, а кросоувърите доминират пазарите, C40 се вписва перфектно в дефиницията за модерен автомобил.

Предистория

C40 принадлежи към серията '40' от модели на Volvo, която понястоящем се позиционира в компактния кросоувър сегмент. Моделът е дериватив на XC40 и предлага по-скосена линия на покрива отзад - форма по-известна като купе-кросоувър. C40 обаче е първият автомобил на Volvo, който е замислен само и единствено като електромобил без алтернативни версии с горивни двигатели.

Ако погледнете C40 само отпред, трудно можете да откриете разлики спрямо XC40 в електрическата му версия. И двата автомобила споделят обща визия в предната част и на практика са идентични до B-колонките. Отзад промените са съществени обаче - нов заден капак, нови светлини и скосената линия на покрива създават усещането за коренно различен кросоувър.

Тестови автомобил

Пълното название на тестовата кола е Volvo C40 Ultimate P8 Recharge Twin AWD в цвят Thunder Grey. Зад това дълго название се крие електрически кросоувър с два електромотора, по един за всяка ос, със системна мощност от 408 к.с. и 660 Нм въртящ момент. Максималната скорост на движение е 180 км/ч (стандартна за всички нови автомобили Volvo), а ускорението от място до 100 км/ч става за 4,9 секунди. Батерията е с капацитет 78 кВтч, а средната консумация на енергия според каталожните данни трябва да е 19,8 кВтч/100 км. Цената на конкретния автомобил към началото на февруари е 137 159,40 лева с ДДС.

Дизайн, интериор и оборудване

Както стана дума по-рано, дизайнът на C40 не е точно непознат за феновете и клиентите на марката. Но това по никакъв начин не е лоша новина - кросоувърът изглежда леко сдържан, но все пак свеж и модерен на вид. Всъщност, точно това, което очаквате от Volvo - визия, която вдъхва солидност и надеждност в комбинация с изчистени линии, които остават актуални доста по-дълго, отколкото по-екстравагантните конкуренти.

Същата линия продължава и в интериора. C40, както и XC40, не предлага излишни заигравки, които могат по някакъв начин да навредят на функционалността на автомобила или да ви разсеят от основното занимание зад волана. Има и малки изключения, като например декорацията по вратите и дясната част на таблото, която е фино осветена при активация на амбиентното осветление в кабината. Най-приятно впечатление със сигурност правят качеството на материалите и сглобката - в движение, дори и по по-сериозни неравности, C40 се усеща като една монолитна структура, която не издава абсолютно никакви излишни шумове. А всяка повърхност, до която се докоснете с ръце, е приятна на допир без да е твърде претенциозна на вид.

Пътно поведение

C40 е доста бърз - без съмнение се нарежда сред най-бързите компактни машини изобщо на пазара със спринт до 100 км/ч от място за под 5 секунди. Огромният прилив на въртящ момент може да се усети на практика във всяка една ситуация на пътя - както при ускорение от покой, така и при изпреварване или доускорение в движение. Реакцията при натискане на педала е мигновена и доста забавна - може би единствено липсва малко по-осезаем звуков съпровод.

Управлението на C40 не е чак толкова директно, колкото предполага експлозивната задвижваща система с два електромотора. Но това не е недостатък - все пак, никой не си купува компактен кросоувър с идеята да атакува писти и рекорди в завоите. А там, в завоите, C40 се усеща по-скоро уравновесен и предвидим. Натиснете ли го близо до лимита, високото тегло си казва думата и ви подтиква да върнете с една степен "натискането".

Приятна изненада C40 доставя при лек и средно тежък офроуд. Двойното предаване еAWD, което се осигурява от двата електрически мотора, разпределя тягата между четирите колела много по-прецизно от стандартна 4х4 система. Процесите се случват бързо и без каквато и да е необходимост от реакция зад волана - просто поддържате темпото, с което искате да се движите, и електронните системи вършат останалата работа. Толкова е лесно и ефективно, че лесно можете да подцените някоя ситуация извън пътя.

Технологии и комфорт

Информационно-развлекателната система на Google Automotive, представена за първи път в Polestar 2, си проправи път и към C40. Тук тя се помещава в портретно ориентиран дисплей с адекватни графики и доста бързи реакции. Съвсем честно казано, предишната система Volvo Sensus Connect беше сякаш малко по-изпипана откъм визия, но разликата в бързината на работа и структурата на менютата е в полза на Google базирания интерфейс - и то с много. Ако и вие като мен бихте избрали по-добрата функционалност, Google Automotive без съмнение ще отговори на изискванията ви. 

Предните седалки са доста удобни и просторни, предлагат адекватна странична опора. Пътуването е комфортно и приятно както при ниски, така и при високи скорости. Окачването предлага оптимален баланс между мека возия и минимално накланяне в завои - бих казал с превес към комфорта. Всъщност, окачването е един от най-силните козове на C40 пред, например, Ford Mustang Mach-E, който е доста по-нервен дори и при малки неравности. Приятната атмосфера в кабината по време на движение се допълва и от добрата шумова изолация.

Пробег, зареждане, разход на енергия

Както стана дума, C40 ускорява много, много уверено. Ако погледнем цифрите в малко по-различен контекст, под пет секунди от 0 до 100 км/ч е зона, принадлежаща на доста спортни коли. Това обаче идва с цената на разход на енергия, който в студено време осигурява на кросоувъра пробег с едно зареждане от 250-280 километра. С други думи, стойностите за консумация на електричество по време на теста бяха постоянно в порядъка на 27-30 кВтч/100 км.

Изрично правя важната уговорка, че 200-километровият ми тест включваше всевъзможни режими на движение - спокоен, по-динамичен, градски, извънградски, магистрален, лек офроуд и други. Тоест, при малко по-внимателно и всъщност доста по-близко до реалното ежедневно шофиране автомобилът може спокойно да слезе до 25 кВтч/100 км в студено време, което е чудесен разход за 4х4 машина с над 400 к.с. Зареждането на бърза обществена станция пък става с до 150 кВ.

И накрая...

В известна степен, C40 Recharge е относително нишов автомобил - т.нар. купе-кросоувър сегмент расте, но все още не може да се конкурира с този на конвенционалните кросоувъри. Но извън това позициониране симпатичният швед е един много солиден електрически автомобил, който спокойно може да изпълнява разнородни задачи. От класически семеен автомобил, през 4х4 возило за лек и среден офроуд чак до машина, носеща спортно усещане, когато го потърсите. А по всички останали линии C40 е просто поредното страхотно Volvo - с леко студен, но стилен дизайн, перфектна изработка, комфорт и сигурност на най-високо ниво. Всичко това, разбира се, си има своята цена - както стана дума по-горе, в случая тя е над 137 000 лева. 

Накрая е хубаво да припомним, че само преди няколко седмици Volvo обнови сериозно C40 Recharge. Базовите модели вече са със задно предаване и са по-мощни, а двумоторната версия разполага с нова по-голяма батерия. Налично е и по-бързо зареждане, по-голям пробег и по-висока мощност в някои от модификациите.

Сбогом V10!