Skoda Enyaq iV vRS счупи два рекорда на „Гинес“. А ние бяхме там


02 Feb 2023

Въпросното „там“ е доста далеч, 5-ото по големина езеро в Швеция, което се казва Стуршьон и е с площ от 464 квадратни метра. По това време на годината повърхността му е замръзнала, дебелината на леда на места достига до около половин метър, а ние се озовахме в централна Швеция по покана на Skoda, да тестваме цялата 4x4 гама на марката.

Преди началото на събитието обаче подписахме документ, че няма по никакъв начин да споменаваме думите „рекорд“, „Гинес“ и „Шкода“, докато не излезе официално прессъобщение по темата. За теста ни ще прочетете утре (02.02.2022), а ембаргото за рекорда вече падна.

За какво е той? Рекордите реално са два, дефинирани като „Най-дълъг продължителен дрифт с превозно средство на лед“ и същото, но с добавка „с електрически автомобил“. Колата е Skoda Enyaq RS iV, с каквато и ние дрифтихме на същото място, но определено не толкова, колкото колегата (автомобилен журналист и състезател) от супер изданието EVO, Ричард Мийдън, който бе зад волана за рекордите.

Британецът неслучайно бе избран да кара този Mamba Green Enyak. Той бе човекът, който успя да развие 365,450 км/ч в Боневил през 2011, с което регистрира рекорд за най-бърз сериен автомобил с 2-литров двигател с принудително пълнене. Колата тогава бе Skoda Octavia II, която може да видите тук долу, с интересни модификации, но все пак умерено далеч от заводската.

Леденият дифт? Общо 18 часа в продължение на 5 дни. В района на Йостершунд се стъмваше рано, а слънцето изгряваше късно. Реално имате около 5 часа светлина, доста странно за нас и в известна степен потискащо, но не и ако сте там за два дни с цялата 4x4 гама на марката и огромно замръзнало езеро за забавление.

Ричард Мийдън навъртя 7,351 км с вратите настрани, всичките по окръжност с дължина 188,496 метра (39 обиколки). Данните са с такава точност, защото все пак там присъстваха и комисари на „Гинес“. Постижението е с 1,120 км по-добро от предишния рекорд от 2022, който бе направен в Китай с кола с двигател с вътрешно горене.

Имахме възможност да разгледаме Enyaq-а-рекордьор отблизо. Абсолютно сериен, като единствено бе обърнато специфично внимание на гумите. Отпред колата бе обута в Michelin с размери 245/35 R 20, с по 600 шипа с дължина 5 мм на всяка гума. Любопитно е, че отзад гумите бяха други, Nokian Hakkapelitta, 255/45 R20, с 2-милиметрови шипове, по 300 броя на колело.

Рекордната сесия бе с продължителност 15 мин. и 58 сек, за които Ричард завъртя 39-те обиколки. Максималната регистрирана скорост на тази дрифт сесия бе 48,69 км/ч, а най-ниската падна до 31,64.

Сбогом V10!