Пловдив ще изгражда първата у нас градска железница на два етапа, само първият струва 500 млн. лв.


07 Mar 2023

Пловдив вероятно ще изпревари София като града с първа градска железница у нас (не броим метрото), но това не значи, че проектът върви гладко и безпроблемно. В обширен репортаж по темата “Капитал” разкрива, че проектът предвижда два ринга – вътрешен и външен. Вътрешният е в сравнително напреднало обсъждане и вероятно ще включва модернизиране на влаковите трасета в самия Пловдив, както и изграждане на връзка с летището и село Скутаре. При най-оптимистичните срокове, той ще е готов до 2027 г. и ще струва близо половин милиард лв. Точната сума от 486 млн. лв. ще отиде за модернизацията на гарата в Пловдив и пробива под нея, а също за ЖП връзките с Крумово и Скутаре. Пробивът под Водната палата трябва да е готов догодина, предстои и реконструкцията на Бетонния мост, който в момента не позволява преминаването на нормални влакови композиции. В този първи ринг ще влезе също реконструкцията на гара Филипово и издигането на естакада по бул. “Копривщица”. В Пловдив вече успешно функционира интермодален терминал, който само през миналата година е послужил за качването на влакове на 50 хил. камиона. Към него ще бъде добавена нова интермодална връзка с летището на града. Вътрешният ринг вероятно ще свързва града с Бенковски, Радиново, Скутаре, Войводино, Филипово, Крумово (връзка с летището), Маврудово и може би с Асеновград.

Външният ринг

За момента външният ринг изглежда е в доста по-ранен етап на проектиране, като не е ясно нито кои селища ще включва, нито как ще си взаимодейства със съществуващата ЖП инфраструктура – все пак Пловдив и в момента е свързан железопътно с по-големите селища в близост: Пазарджик, Асеновград, Карлово, Панагюрище и Пещера.

Има и други неясни въпроси: например кой ще управлява новата железница – БДЖ, нов държавен, общински или частен холдинг (Метрополитен София е добър пример за работещо общински предприятие, което управлява градска железница), или това ще бъде решено с публично-частно партньорство.

Източници: Капитал, Родопи Инфо

 

Най-добрият в класа си?