Изследват отново асфалта на Северната скоростна тангента на София по нова технология


07 Apr 2023

С първо по рода си за България изследване бе проверено състоянието на настилката на Северната скоростна тангента на София. Това бе направено с помощта на георадар, без да се взимат т.нар. ядки, които изискват асфалтът да бъде дупчен. Апаратурата е на Загребския технически университет, чиято лаборатория е акредитирана в Европа за такъв тип изследвания.

Хърватските специалисти бяха у нас по покана на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и по препоръка на Европейската пътна федерация. Очаква се след анализ на събраните данни да стане ясно кои са критичните места на Северната скоростна тангента и какви допълнителни специализирани проучвания за тях може да се наложи да се направят. Защото с помощта на георадара ще се установи състоянието на всички пластове на асфалтовото покритие, както и на основата на пътя.

Темата за състоянието на Северната скоростна тангента е обществено чувствителна и по нея на терен многократно е работил и Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП). Организацията е подала и множество сигнали до институциите. Припомняме, че неотдавна министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков огласи резултатите от взети ядки и се оказа, че при проектирана дебелина на настилката от 20 см реално тя е 14 см за всички четири слоя.

Според Диана Русинова, председател на УС на ЕЦТП, проблемите на Северната скоростна тангента са много, включително това, че тя наистина е проектирана като тангента, но реално вече е магистрала. Още повече, че този път събира четири основни артерии - АМ "Тракия", АМ "Хемус", АМ "Струма" и бъдещата автомагистрала "Европа".

"Обикновено за магистрали е препоръчително дебелината на асфалтовото покритие да е между 25 и 30 см. И ако се окажат истина твърденията, че тя е 14 см, вече доказани по един независим начин, то това ще е скандално", казва Русинова и допълва, че опасност крие и фактът, че максималната допустима скорост е 120 км/ч, а край пътя няма ограждения, които да попречат на навлизането на животни.

Новият бестселър на VW?