Опасна ли ще бъде магистрала 'Струма' при Кресна? 'Ще бъде път убиец', смята природозащитник


18 May 2023

Вчера започна строежът на отсечката от магистрала "Струма" през Кресна. Тя се смята за една от най-амбициозните инженерни задачи в модерната история на България, но освен това е и обект на множество обществени дискусии. От една страна поради чисто екологични причини, а от друга - поради несигурния характер на бъдещия път, който може да се окаже дори и по-опасен от наличния в момента.

Природозащитникът Андрей Ковачев говори по време на пресконференция в Народното събрание, където даде своя версия по част от въпросите, засегнати вчера от министъра на регионалното развитие Иван Шишков. Може би най-значимата част от изказването му касае сигурността на пътуващите по бъдещото трасе.

В отговор на твърденията на регионалния министър, че "Струма" през Кресненското дефиле ще е магистрала, отговаряща на всички изисквания, и съответно ще помогне за това да се спасяват човешки животи, Ковачев коментира:

"Това е може би най-тежката лъжа от всичките, които се казват. Онова, което е планирано и одобрено през 2017 г., не е магистрала. По документи е първокласен път, а реалните пътни условия по него са за второкласен път. Няма такава европейска магистрала, няма европейска магистрала, която да не осигури локален път, който да се ползва от местните хора и туристите. Това ще бъде път убиец, защото няма как да вкараш скоростния транзитен трафик в две платна, без стоп платно, без банкет, с остри завои за 60 км/ч без никаква видимост точно в същите завои и на това място да имаш преминаващи хора, вървящи по лентите за движение хора, местен селскостопански трафик".

Какво може да бъде решението? Външен и независим арбитраж:

"Нека ЕК да е арбитърът, защото очевидно има спор. Това е програма минимум, за да избегнем наказанията и санкциите и за да избегнем загубата на милиарди лева от джобовете на българските данъкоплатци", коментира Ковачев, цитиран от Дневник.

Това ли е по-доброто М3?