Карахме новото Porsche 911 GT3 RS на чисто новата писта до Балатон

  • Галерия с 37 снимки. Галерия с 37 снимки.

11 Jul 2023

В началото е редно да изясня, че тази статия не е дело на лицето Монев, както може би очаквате. Или на Войков, Ради или Ангел, които са част от сплотения редакторски екип на Dizzy. Казвам се Тома и вероятно често сте чували Иван да се обръща към мен във видеата ни в YouTube, тъй като основната ми функция в медията е оператор и монтажист. Мога само да предположа, че няколко магнитни бури и дупка в пространствено-времевия континуум, доведоха до първото мимероприятие, в което аз изпълнявам ролята на автомобилен журналист, а не на негов снимащ придружител.

Но по същество. “Porsche Track Experience Ballaton”. След немного дълги и далеч нетягостни изчисления, се оказа, че броят 911-ките, които притежавам, плюс дължината на Унгарското морско крайбрежие, са равни на нула. За разлика от мен обаче създателите на гулаша, могат да се радват на алтернативно решение на морския си дефицит - разположено на стотина километра от столицата им. Най-голямото сладководно езеро в централна Европа - Балатон. Името му произлиза от думата блато, но ако ви спуснат в центъра на някой от къмпингите му с тъмна качулка на главата, бих заложил, че след като се върнете е много по-вероятно да употребявате думата оазис пред приятелите ви.

В първите дни на юни имах щастието и привилегията да посетя южната част в това райско кътче на планетата Земя, благодарение на 75-годишнината на марката Porsche и по-точно мероприятието “Porsche on Track Media Day”. Домакините се бяха погрижили дори за момент да не забравим къде сме и какво празнуваме. Няколко примера са постоянно въртящите се “Porsche” видеа по всеки един от екраните на хотела, wi-fi мрежата с името на марката и не на последно място, паркираното в средата на лобито Porsche 964 Тurbo 3.6 в цвят Polar Silver Metallic. 

Всичко беше подредено и изпипано до последния детайл, по вече изградения навикна марката, както са свикнали да работят още от първите си дни през далечната 1948 година. На следващия ден, след едва 20-минутно пътуване с автобус, достигнахме до аудио-визуалния фестивал, който ни бяха подготвили домакините. Трябва да призная, че по пътя към пистата бях притеснен, което ми се стори странно, при положение, че съм вече имах опит с нещата, които предстояха. Бях карал на писта, бях карал и Porsche, но досега не ги бях съчетавал и двете.

Въпросното трасе носи името Balaton Park Circuit или „Балатон Парк“. Намира в югоизточната част на езерото, като моторспорт комплексът официално е открит на 18 май, a двуседмичният Porsche on Track бе първото му мероприятие. Balaton Park е построен по най-високия стандарт на FIA през последните 15 години в централна Европа. 

В момента може да се похвали с “Grade 2” сертификат, но е направена според изискванията за “Grade 1”, което включва доста често споменаваните последно време във Формула 1 “Tecpro” бариери, LED предупредителни панели и следене на автомобилите в реално време чрез GPS системата “MyLapsX2”. Пистата е с посока обратна на часовниковата стрелка, дължината ѝ е 4115 метра, а завоите са 16 на брой - 6 десни и 10 леви. 

На входа ни посрещнаха всички модели на марката, като най-голямо впечатление правеше Guards Red GT3 RS-ът със своето нескромно крило с дължина близка до тази на класическо Мини. След обширния брифинг стана ясно, че упражненията за деня са разделени в 4 модула - офроуд, четириврати модели на писта, слалом/лаунч контрол и двуврати модели на писта. За мое огромно щастие, модулите в групата ми бяха наредени точно в този ред, а друг бонус бе компанията на сънародниците ми Наум Шопов, Теа Минкова и Мария Силвестър.

С така наредените упражнения вече бях планирал как ще „загрея“ до кулминацията от GT моделите на писта. Това не се случи, защото малко след като се качих в първата кола за деня - Cayenne GTS (отново в Guards Red) бях принуден от инструкторите да тествам максималните възможности за страничен наклон на „паркетния джип“. Смело мога да заявя, че това определение не носеше никаква тежест в конкретния случай. Само хората тествали Cayenne в подобна необичайна за повечето… хора обстановка знаят реалните способности на модела.

Продължихме с останалата част от модула, която изискваше от нас да се доверим изцяло на системите на автомобила, посредством пускане на спирачката и газта, докато през предния прозорец се виждаха само трите облака в небето над Балатон. С надеждата, че няма да тръгне назад. Не тръгна, нито веднъж. 

От чакъл се качихме отново на асфалт – модул с четивратите модели, но усещаното зад волана не се промени коренно, защото за първите обиколки на „Балатон парк“ избрах Macan GTS. Не ме разбирайте погрешно, 440 конски сили никак не са малко, но когато пред теб са 700 в Panamera Turbo S E-Hybrid, а отзад 640 в Cayenne Turbo GT, единственият вариант за оцеляване е да си избереш траектория с максимална скорост на излизане от завоя и да се надяваш правата да свърши, преди да те прескочи колата отзад. 

Две обиколки по-късно вече седях зад волана на Panamera-та и ползвайки същата тактика. Усещах, че бях заплаха за инструкторите пред мен и скромната им Carrera 4S, което налагаше честото връщане на газта, за да запазя препоръчителната дистанция. По време на брифинга ни поясниха, че се гледа общата скорост на групата и се задава темпо според нея. Съответно, колкото по-правилно и преценено караме, толкова по-бързо ще караме.

Така и стана, времената за обиколка към края на модула бяха осезаемо по-кратки, заслуга на всички участници. От четивратите модели най-впечатлен бях от Taycan гамата (GTS Cross Turismo и Turbo S), въпреки масата, с която трябваше да се справят гумите, те сякаш се управляваха няколко степени по-директно от бензиновите им братовчеди. Единственото не успяваха да скрият теглото си при спиране. 

Модул номер три се състоеше от две упражнения с инструктори на пасажерската седалка - слалом и лаунч контрол. Започнахме със слалома и 718 Spyder - 4-литров атмосферен боксерен двигател и добрите 420 конски сили. Пред мен стояха поредица от леви и десни завои, диктувани от наредени през еднакво разстояние конуси, последвани от два 90-градусови десни завоя и отново слалом между конуси.Финалът бе с рязко спиране до нула в участък с размерите на колата. 

Разбира се всяко бутане на конус или спиране извън кутията носеше времево наказание от една секунда. Две обиколки по-късно, след малко практика потехничното трасе, успях да поставя второто най-добро време от групата. След него скочихме директно в 992 Turbo S Cabriolet, за да видим разликите при ускорение с и без лаунч контрол, като целта беше да вдигнем 100 км/ч и след това да спрем максимално бързо. Минахме трасето два пъти, като първият беше без лаунч и кабриото взе спринта за около 3,5 секунди. Време, което пада с почти секунда до 2,7, в резултат на забиване на десния крак в пода с левия на спирачката, докато на таблото не изпише “Launch Control Active”. Без значение по кой от двата начина потегляте, силно бих ви посъветвал да опрете глава в подглавника преди старт.Няма да съжалявате. И не ме питайте как знам…

За финал - двувратите модели на Porsche и първи допир с новото 911 GT3 RS. В питлейна, освен GT-тата имахме на разположение 992 Targa 4S, 992 Turbo, 718 GTS 4.0 и други. Тук за първа кола избрах GT3 Touring. Последваха две изключително шумни обиколки, предоставени от 4-литровия агрегат, разположен зад мен инеговите 9000 оборота. Така нареченото ежедневно GT3, въобще не се усещаше като такова на пистата, броени секунди след като излязохме на на трасето, осъзнах какво са имали предвид всички автомобилни журналисти, които съм прекарал часове да слушам как възхваляват пълния пакет от възможности на точно тази 911-ка. Ако някога човечеството измисли машина на времето, бих я използвал да се върна в точно тези 4 минути. 

За следващата кола в редицата бих си позволил да перефразирам един от героите в творбите на Алън Милн - Има само едно нещо, което е по-хубаво от GT3… и това е GT3 RS. Смених удобното кожено корито с „пепита“ среда за карбоново с много по-скромни подложки. Воланът пред мен имаше 4 въртящи се избирателя, три от които със следните абревиатури - PASM, PTV+ и ESC/TC. Посъветваха ни да не ги променяме, така и направих, знаейки дори и на шега какво гласи първата - PleAse Save Me. Със сигурност не съм достигнал и до 40% от възможностите на този според мен неуличен уличен автомобил.

Усеща като картинг. Но това би било грешно сравнение, ако някога сте карали истински картинг. Porsche 911 GT3 RS е тържество на автомобилно инженерство. То е стандарт, по който се мерят всички останали. Знаех, че  имам само една обиколка снего и единственото нещо, което се опитвах да правя е просто да запечатам момента завинаги в съзнанието си. 

Без грандиозен финал няма как да завършим и съответно Porsche отново се бяха погрижили това да се случи. А именно возене с инструкторите, но без ограничения в трасето и с изключени всички системи в колите. Не се гонеше най-добро време, а най-голям ъгъл на задната ос спрямо предната, поради тази причина голям брой гуми пострадаха. Колите се падаха на случаен принцип чрез шапка с номера, отговарящи на всеки един модел. Аз изтеглих 992 Turbo и усмивката не слезе от лаунч контрол стартът от питлейна, до връщането обратно в него. 

За заключение искам да изкажа своите безкрайни благодарности на колегите ми от Dizzy за доверието, че ще се справя със заданието, както и на Porsche за това, че ме накараха да се почувствам, като част от тяхното семейство, дори и само за два дни.

Лукс от Китай!