Държавата вече отнема коли на пияни и дрогирани шофьори, но неизвестните остават


10 Aug 2023

След като промените в Наказателния кодекс бяха публикувани в Държавен вестник, вече е възможно отнемането на коли на пияни и дрогирани водачи. Това, обаче, крие много подводни камъни, съобщава Mediapool.

Някои медии публикуваха информация, че в Бургас вече има отнети коли, но всъщност са започнали дела, колите още не се са отнети. Започнали са производства срещу шофьор, който се е качил зад волана на фирмен камион с 3 промила алкохол в кръвта, както и срещу младеж, шофирал след употреба на марихуана. Именно тестовете за употреба на наркотици предизвикват тревога, след като уредите на МВР често дават грешни резултат заради използвано лекарство, например, или отчитат употреба на забранени вещества дни преди катастрофата. За да бъде потвърден или отхвърлен тестът, трябва да се направи кръвна проба в болница. Лечебните заведения, които правят това, са изключително малко на брой. Затова пробите се бавят с месеци. Освен това уловката при кръвните проби е, че тестовете засичат остатъци от употребата на наркотици, но това не означава, че в момента на проверка с полеви тест на пътя, шофьорът е бил „дрогиран“. Най-често това се случва при употреба на марихуана, чието въздействие според българското законодателство е в продължение до 2-4 часа. Но Законът за движение по пътищата гласи „след употреба“, а не „под въздействието на“. Така че употребили ли сте, дори съвсем легално трева (например в Чехия, Македония или Нидерландия), след седмица-две може да останете без книжка в България и да бъдете дамгосан като „дрогиран шофьор“, а колата ви да бъде отнета. В случай че колата не е на нарушителя, той дължи паричната й равностойност. 

 

При случая от Бургас става въпрос за шофьор на камион, което повдига друг проблем, коментира Андрей Янкулов, бивш прокуор, зам.-министър на МВР и правосъдието, а в момента – юридически съветник в организацията "Антикорупционен фонд". Янкулов коментира, че в случая с шофьора на камион в Бургас може да му бъде присъдена равностойността на машината (например около 100 хил. лв.), но е твърде малко вероятно този човек изобщо някога да ги плати. Вместо това срещу него ще виси изпълнително дело, което ще му попречи да започне работа легално, което означава, че няма да плаща данъци и осигуровки. "Свръхреакцията на държавата срещу дадено престъпно поведение е точно толкова недалновидно решение, колкото и никаквата реакция. 100 000 лв. не може да бъде адекватна санкция за шофиране в пияно състояние, това, надявам се, е ясно на всеки. И въпреки тях, извършител с вероятния профил на този шофьор на камион, е напълно възможно пак да седне да кара пил", написа Янкулов, цитиран от Mediapool.

Най-достъпният хибриден SUV?