Ако “Лукойл Нефтохим” спре да работи, България ще има нужда от 350 цистерни гориво дневно


29 Oct 2025

По всичко изглежда, че рафинерията “Лукойл Нефтохим” в Бургас скоро ще има нов собственик. Всички се надяваме преходът да стане безпроблемно, но в случай, че България остане без производство на гориво, то колко ще трябва да внасяме? 

Отговорът е по 350 цистерни всеки ден, твърдят от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Това са 350 тира или десет влака с по 35 вагона дневно. И проблемът не е само логистичен – как ще се придвижват 350 цистерни –  проблемът е откъде биха дошли такива количества гориво. Нито Румъния, нито Гърция биха могли самостоятелно да покрият такъв дефицит, твърдят от БПГА, така че вероятно в случай на нужда ще трябва да внасяме и от двете страни.

От БПГА все пак уверяват, че бензиностанциите в България по закон имат резерви за 90 дни, а краткотрайни липси могат да се покрият и от държавния резерв. Засега правителството поддържа позиция, че няма място за паника и в никакъв случай няма нужда от презапасяване с горива. Това се потвърждава и от цените на горивата, които са стабилни и не показват тенденция към покачване, показва справка в сайта Fuelo.

Руският гигант “Лукойл” вече официално обяви, че след последните санкции от Щатите продава своите международни активи и е започнала разглеждането на оферти от потенциални купувачи. В последните дни пък България спешно прие закон за продажбата на “Лукойл”. Извън слуховете и старите новини, засега няма яснота кои са (ако въобще има) потенциални купувачи на най-голямата рафинерия на Балканите.

 

Наистина ли е толкова добър?