Камерите на тол системата ще мерят средна скорост на движение
По-рано тази седмица стана ясно, че камерите, използвани от тол системата, вече ще могат да следят и скорост на движение на превозните средства. Оказва се, че става дума за средна скорост, която ще се мери между две или повече точки от движението на машината.
Председателят на УС на АПИ инж. Ясен Йорданов даде брифинга, на който демонстрира начина на работа на електронната система за събиране на пътни такси. Системата с 295 стационарни контролни точки /тол камери/ и 50 мобилни контролни точки следи продажбите, трафика, включително и по граничните пунктове, натоварването на осите на всяко моторно превозно средство
Далеч по-интересна обаче е темата за скоростта. В момента се разработва проект за внедряване на система за секционен контрол на средната скорост на пътни превозни средства, движещи се по републиканската пътна мрежа, съобщи д-р Георги Темелков, директор на Националното тол управление. Проектът се осъществява в партньорство с Министерството на вътрешните работи (МВР) и Българския институт по метрология (БИМ) към Министерство на икономиката (МИ). Целта му е да се подобри пътната безопасност и да се намали броят на пътнотранспортните произшествия, чрез точно измерване на средната скорост и санкциониране на нарушителите от страна на МВР.
Проектът все още е в процес на разработка, като в момента се провежда сертификацията на данните от системата от Българския институт по метрология. Целта е да се гарантира, че тя отговаря на всички законови и технически изисквания, за да осигури надежден и ефективен контрол на движението.
В момента се извършват тестови замерванията, обясни доц. Георги Балабанов, външен експерт в Национално тол управление. Анализът на резултатите от извършен тест в реално време на моментна скорост на Северна скоростна тангента на София за период от два часа от преминалите 200 превозни средства, 45 от тях са превишили допустимата максимална скорост на движение, каза д-р Темелков.
Д-р Георги Темелков припомни, че по договора за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа, са изградени сензори за претегляне на МПС в движение (weigh in motion) на общо 100 локации по републиканската пътна мрежа. Тези сензори са проектирани за мониторинг и контрол на тежкотоварни превозни средства с максимална маса над 3,5 тона и за леки автомобили до 3,5 тона. Към момента сензорите се използват единствено за статистически цели. Предстои тяхното сертифициране, за да се предотврати надвишаване на допустимия товар на превозните средства, заяви директорът на Националното тол управление Георги Темелков.