Две авиокомпании откриха разхлабени панели на приземени Boeing 737 MAX 9
Не е ясно кога самолетите Boeing 737 MAX 9 ще се върнат в небето. Всичките 171 броя от модела са принудително спрени от полети, след като в петък, 5 януари 2024 г., откъснал се панел от фюзелажа на самолет на Alaska Airlines доведе до декомпресия и аварийно кацане. За щастие тогава инцидентът завърши само с излетели през отвора дрехи и телефони и без ранени пътници. Американските регулатори, обаче, спряха всички полети със 737 MAX 9 до изясняване на случая. Акциите на Boeing паднаха с 8%.
Сега става ясно, че при проверките поне две от авиокомпаниите са открили разхлабени части на някои приземени самолети 737 MAX 9. Това поражда нови опасения сред експертите в индустрията за това как се произвеждат едни от най-продаваните реактивни пътнически самолети в света. При това официалните проверки с участието на специалисти от Boeing и Федералната авиационна администрация на САЩ предстоят.
Това не е първи случай, в който самолетите 737 MAX са принудително приземени. Предишният случай беше през 2019 г. след две катастрофи в Индонезия (октомври 2018) и Етиопия (март 2019), когато загинаха общо 346 души. Тогава самолетите 737 MAX бяха приземени по целия свят за 20 месеца, в които софтуерните проблеми да бъдат отстранени.
Проблемните 737 MAX 9 са само при самолетите, в които една от допълнителните врати е заменена от панел във фюзелажа. Изглежда в някои случаи (според Reuters става въпрос за десет самолета) болтовете на този панел се разхлабват, като това вероятно е довело и до инцидента със самолета на Alaska Airlines. Въпросният самолет е чисто нов – доставен е през октомври 2023 г.
Турските авиолинии, Copa Airlines (националният авиопревозвач на Панама) и Aeromexico обявиха, че също са спрели самолети 737 MAX 9, съобщава “Дневник” и допълва, че Индонезия също е спряла използването на три самолета.