Свръхзвуковият Lockheed Martin X-59 e готов


15 Jan 2024

Ако се интересувате от самолети и следите сайта ни, значи сте запознати с проекта X-59, „тихият“ експериментален свръхзвуков самолет на Lockheed Martin и NASA. А ако не сте, пълното име на самолета е X-59 QueSST (от Quiet SuperSonic Technology и има за цел да тества технологиите, които в последствие да послужат за база на пътническа машина, способна да се движи по-бързо от звука.

При това да го прави тихо. Или поне относително тихо, без характерния ‘sonic boom’ или силният тътен, който възниква и отеква при преминаване на т.н. звукова бариера. Инженерите се надяват, че звукът от X-59 ще бъде около 60 децибела и ще бъде сравним с шума от затварянето на врата на кола.

Именно силният шум бе една от причините за пенсиониране на единствения досега по-бърз от звука пътнически самолет Concorde. Последният полет на елегантната машина бе на 26 ноември 2003 г., а забраната за извършване на комерсиални свръхзвукови полети над сушата е в сила още 1973 г.

Досега ви показахме няколко фази от развитието на проекта, включително и таймлапс видео от сглобаването на фюзелажа. Сега обаче летателният апарат е напълно готов, като представянето му бе с лайвстрийм на 12 януари, както и пред отбрани гости на живо, в базата на т.н. Skunk Works отдел на Lockheed Martin в Палмдейл, Калифорния (може да гледате цялата церемония по-долу).

„Това е голямо постижение, осъществено благодарение на упоритата работа и изобретателността на НАСА и целия екип на X-59. Само за няколко кратки години преминахме от амбициозна концепция към реалност. X-59 на НАСА ще помогне да променим начина, по който пътуваме, сближавайки ни за много по-малко време“, каза заместник-администраторът на НАСА Пам Мелрой.

След премиерата си, проектът навлиза в следващата фаза – подготовка за първия полет и за първия си свръхзвуков полет. Те ще се случат по-късно през годината, след приключване на наземните тестове на всички системи. После самолетът ще смени „дома си“ и ще „заживее“ в Центъра за летателни изследвания на НАСА „Нийл А. Армстронг“ в Едуардс, Калифорния. Това ще е и постоянната база на X-59.

Малко данни за машината. Lockheed Martin X-59 е едноместен самолет, проектиран да развива скорост до Max 1,4 или около 1490 км/ч. Масата му празен е 6800 кг, в сравнение с, например, тежащия 14,6 тона изтребител F-18 Super Hornet, който се задвижва от модификация на същия двигател - General Electric F414-GE-100. Капацитетът му за гориво е малко под 4 тона.

Фенове сме! A вие?