Свръхзвуковите пътнически самолети се завръщат
20 години след последния полет на Concorde свръхзвуковите пътнически самолети са все по-близо до завръщането си. Две от компаниите, които са най-напред в разработките си, тази седмица имат добри новини.
Boom вече лети с 1000 км/ч
Boom XB-1 направи седми успешен полет (вижте първия тук!), като за първи път надхвърли скорост от 1000 км/ч. Въпреки това компанията още е далече от свръхзвукови скорости, най-малкото защото оригиналната задвижваща система още не е готова – засега тестовите полети са правят с модифициран турбореактивен двигател GE J85-15. При седмия полет е достигната скорост от 1012 км/ч и височина от 7000 метра. Изпитанията в момента са съсредоточени върху надеждността на конструкцията. Скоростта на звука ще бъде надмината при някой от следващите опити, когато самолетът ще се издигне до малко над 9000 метра. Неговият наследник, Boom Overture, ще лети с около 1800 км/ч и ще вози на борда между 65 и 80 души. Boom твърди, че ниската стойност на полета ще позволи цени на билети, сравними с актуалните в бизнес класа.
Lockheed за първи път запали двигателя на своя X-59 Quesst
В същото време NASA също постепенно напредва със своя експериментален прототип X-59, разработван от Lockheed Martin. В момента инженерите са на етап изпитания на двигателя, като тази седмица за първи път той беше запален, за да могат да се тестват хидравличната и електрическата системи.
X-59 се задвижва от модифициран двигател F414-GE-100 на General Electric. Самолетът е експериментален прототип за технологиите, които ще позволят създаването на пътнически свръхзвуков самолет. Самият той никога няма да превозва пътници. Предвидено е да достига скорост от 1700 км/ч (Mach 1.4). Тежи едва 6800 кг – доста по-малко от тежащия 14,6 тона изтребител F-18 Super Hornet, който се задвижва от модификация на същия двигател. Основният плюс на X-59 е, че е проектиран да надхвърля скоростта на звука без типичния ужасен пукот при обичайното свръхзвуково летене. NASA описва звука от X-59 при преминаване на свръхзвуковата бариера като този от затваряне на врата на кола. Особената форма на носа означава, че пилотите нямат преден прозорец. Вместо това те използват система от камери и добавена реалност.
И двете разработки още са много далече от реални свръхзвукови полети. И в двата случая става въпрос за прототипни самолети, а не за реалните пътнически машини. В същото време ако Boom и Lockheed напредват по график до десет години е съвсем реално първите авиокомпании да добавят бизнес полети със свръхзвукова скорост в сайтовете си.