Ето защо хеликоптерът е без лебедка


06 Feb 2024

След бурната еуфория около дългоочакваното пристигане на първия медицински хеликоптер, страстите в социалните мрежи отидоха на другия полюс, след като стана ясно, че машината AgustaWestland AW109 не разполага с лебедка и съответно не може да се използва за спасяване в планината.

Министърът на транспорта Георги Гвоздейков разяснява във Facebook защо първият хеликоптер е без лебедка, защо вторият ще има, и откъде произлизат “популистките внушения”, както той се изразява. 

Гвоздейков разкрива, че от осемте хеликоптера, които България е поръчала (шест + два) три ще имат лебедки, като първият от тях ще дойде през юни тази година. Според него тези три машини ще са достатъчни за планински спасявания в страната.

Той пояснява, че проблемът с лебедките е бюрократичен, а не технически. Става въпрос за регламенти на ЕС. Цялото му съобщение може да видите по-долу, но накратко обяснението е следното: “България Хели Мед Сървиз” първо ще бъде лицензиран за операции за спешна медицинска помощ (Helicopter Emergency Medical Service, HEMS), а след това и за HEMS HEC – спешна медицинска помощ с окачен човешки товар (Human External Cargo, HEC).

Защо лицензирането не е станало едновременно за двете неща!? Защото такива са правилата на ЕС, заявява министърът.

Припомняме, че AQ109 се използва и от десетки армии по света, включително от нашата Гранична полиция. Максималната му скорост е 311 км/ч, круизната скорост – 285 км/ч, а максималният пробег – 932 км. Задвижва се от два турбо двигателя Pratt & Whitney Canada PW206C с по 560 к.с. всеки. Може да се издига до близо 5000 метра надморска височина. 

 

Сбогом V10!