Защо Tesla продаде само една кола в Южна Корея през януари?


08 Feb 2024

Корейският пазар е силно ориентиран към местни продукти. Една кратка разходка из Сеул ще ви убеди в това – образно казано 80% от колите са Hyundai, останалите – Kia. На този фон Tesla беше най-продаваната импортна марка електромобили през 2023 г., като само за декември са продадени 1022 коли. И изведнъж продажбите през януари спират – има един-единствен продаден Model Y и нито една друга Tesla! 

Каква всъщност е причината? 

Много са! И Tesla не е изключение, отливът от електромобилите на всички марки, спрямо януари 2023 г. е 80%. 

Основната причина е, че корейците очакват обявяването на новите субсидии за електромобили. Корейското правителство промени праговете за субсидиране и сега Model Y не получава субсидия, а се очаква в близките месеци отново да стане достъпен със субсидия. В Корея тя достига 7,8 млн. вона, което са около 5500 евро.

Но има и технически причини за спада на интереса към Model Y. Той се крие в недоволството от произведените в Китай Model Y на фона на все по-конкурентните 800-волтови електрически предложения от Hyundai и Kia. Моделите на Tesla, които се продават в Южна Корея, са произведени в завода в Шанхай. Там се поставят литиево-желязо фосфатни батерии на CATL, които са по-евтини от никел-кобалт-мангановите на LG, използвани в заводите в Щатите, но и с по-малка енергийна плътност. 

Друг аргумент срещу покупката на произведени в Китай електромобили се оказва опасността от пожар. Bloomberg съобщава, че през първата половина на 2023 г. в Корея са се запалили 132 електромобила. Макар за същия период да има над 4000 запалили се коли с ДВГ, все пак медийният интерес към пожарите с електрички е непропорционално по-висок и съответно общественото мнение се влияе.

Друга сериозна причина за спада на интереса към електричките е слабо развитата мрежа от бързи зарядни станции в Корея. Макар страната да е водеща в света по броя зарядни, повечето от тях са бавни. А бързите често са заети и с опашка от електромобили.

 

Така пазарът на електромобили за първи път от 2017 г. не отбелязва ръст – макар и спадът през 2023 спрямо 2022 г. да е със символичните 0,1% – практически броят на продадените електрически коли в две поредни години е бил почти еднакъв – по 157 хиляди.

Дали пазарът в Корея е лакмус за световните насоки към продажбите на електромобили!? Едва ли, но е хубаво да се има предвид как субсидиите и всички други изброени фактори могат да променят картинката…

Източник: Nasdaq

Лукс от Китай!