Български завод спечели първата поръчка за нови локомотиви


22 Feb 2024

След няколко години отлагания и обещания, България най-накрая ще купи първите си чисто нови локомотиви по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС. Най-хубавата новина е, че те ще бъдат произведени от русенската компания “Експрес Сервиз” – единственият български завод за локомотиви. Ако не сте гледали видеото ни и съответно не сте видели как Иван Монев кара локомотив, сега е моментът да го направите:

 

По плана за възстановяване и устойчивост България трябва да купи десетки влакове, но засега различни процедурни спънки спират търговете за големите пътнически композиции. Поръчката за маневрените локомотиви е първата успешна. 

По нея са предвидени едва девет маневрени локомотива – т.е. локомотиви, които ще бъдат базирани в депа и се използват за движението на вагони в самите гари, сервизни центрове и депа. 

Новите локомотиви ще бъдат базирани в пет гари – София, Пловдив, Варна, Бургас и Горна Оряховица. Те ще са от модела ES3000, който притежава внушителен теглителен капацитет от 3000 тона. Самата машина е 3-осна акумулаторна, т.е. тя не изисква контактна мрежа и не отделя вредни емисии. Батерията е с капацитет 220 кВтч, зарежда се за около пет часа и половина и осигурява достатъчно енергия за цял работен ден. Системата е подобна на тази при електрическите автомобили – разчита на рекуперация при спиране (което има значение, когато спираш няколко хиляди тона) и е несравнимо по-лесна за управление от тази при старите модели локомотиви. Припомняме, че “Експрес Сервиз” наскоро достави по-малкия си модел ES1000 във Франция, за да тегли скоростните влакове TGV в депото на френските железници SNCF в Лион. Компанията има десетки поръчки от железници и частни компании в Европа и по света, така че поръчката на девет локомотива не е нещо изключително за нея.

Новите локомотиви са разработени изцяло в България с части, предимно произведени в Русе. Те са несравнимо по-модерни от използваните в момента дизелови маневрени машини, произведени преди най-малко 50 години. Управляват се дистанционно, т.е. машинистът може изобщо да не стои в кабината, което е доста полезно в големи депа.

Цената на поръчката е 10,5 млн. лв. без ДДС, като това включва девет броя локомотива и пълното им сервизиране за 15 години напред. Министърът на транспорта Георги Гвоздейков вече подписа договора с „Експрес Сервиз“, а първият локомотив ще бъде доставен още в рамките на шест месеца – т.е. в началото на есента или по-рано.

 

Супер симатяга!