Карахме BMW M760e xDrive с 571 к.с., първият М Performance хибрид
Новото BMW Серия 7 явно е парадоксален автомобил. Изглежда, че мнозина имат проблем с колата, най-вече с нейния екстериор. Интернет прелива от критики, комични сравнения, шеговити мемета и карикатурни картинки с надписи „BMW през 2030“, с автомобил чиято цяла предница е един огромен домашен радиатор.
Същевременно обаче, самата кола няма проблем с хората. И по-точно BMW не изпитват никакви затруднения с реализирането на големи количества от 7-мата генерация на модела. Тоест, наглед сериозната по обем негативно настроена коментираща аудитория, е различна от тази, която реално купува BMW Серия 7. “Win-win” ситуация за марката. Скъпа кола, за която се шуми много и се харчи добре.
Тук може да кажете, че BMW не се интересува особено от това, какво мислим ниебългарите и въобще европейците за G70, защото пазарът ни е микроскопичен на фона на основните целеви точки на марката за модела – Китай и САЩ. И ще сте прави. Но се оказва, че Серия 7 е 4-то най-продавано ново BMW у нас за 2023 г., цели 130 броя, от общо 1456 реализирани BMW-та (данни на BMW България за нови коли; не включват автомобили втора ръка и внесени от други страни. „Грозната седмица“, едно от най-скъпите BMW-та, е в топ 5 (на първо е „красавецът“ X7), следвано от X3, Серия 4 Гран Купе, X6, Серия 3 и също не най-позитивно обсъжданото BMW XM, класирано на 9-та позиция. И на първо сред M моделите – 47 екземпляра.
Така че явно и „домашният хейт“ изглежда също е от полза, защото няма как да не останеш незабелязан със Серия 7, за разлика от, да речем, ако караш поредния Cayenne, който, впрочем, също е одумван, че „не е никакво Porsche”, но се продава с автовози месечно у нас. А когато даваш минимум 216 300 лв. за луксозна лимузина, е много вероятно да обичаш да правиш впечатление.
Имах възможността да карам няколко варианта на новата Серия 7. Първо ви представихме детайлно в канала i7 xDrive60 (544 коня, само на ток), след това пробвах най-мощната версия в гамата i7 M70 xDrive (660 к.с.), a преди броени дни, по случайност, карах за уикенд колата в тази галерия - M760e xDrive. По случайност, защото бях запазил X5 xDrive40i, но заради непредвидена „пречка“ се наложи да взема по-мощната хибридна Серия 7. И не съжалявам.
Какво представлява BMW M760e xDrive? Един от двата модела G70, с възможност за зареждане и на електричество, първият M Performance плъгин хибрид на BMW. Под предния капак работи 3-литровият 6-цилиндров редови турбо бензинов мотор с 380 к.с. и 520 Нм, а в 8-степенния ZF е вграден електродвигател със 197 к.с. и 450 Нм. Сумарно системата може да изкара 571 к.с. и 800 Нм, батерията е 18,7 кВтч, с над от 50% по-голям капацитет отпреди.
Отвън? Единственият белег, който издава PHEV техниката на колата е капакът на порта за зареждане зад предна лява гума, за ралика от този на i7, намиращ се зад задна дясна, там където иначе е гърловината за наливане на фосилни горива.
Външният M пакет е сериен, все пак моделът е M Performance, но тук са добавени безплатно хромирани лайни - одобрявам! Стига с тези Night пакети с черен гланц -, сивият цвят, който прилича на черен, BMW Individual Frozen Deep Grey за 8390 лв., както и кристалните ‘Swarovski’ фарове (+4245 лв.). 21-инчовите M Multicolour 3D също идват стандартно, както и светещата решетка ‘Iconic Glow’.
Друг белег, че колата евентуално е M Performance хибрида са четирите хромирани трапецовидни накрайника на изпускателната система. Видими, с такава форма, са само още при чисто бензиновата 760i с 4,4-литорвия V8 (544 к.с.), която не се продава в Европа. Дали узря дизайнът за мен? Никога няма да мога да нарека Серия 7 красива, но определено все повече започвам да я разбирам.
Отвътре. Продължавам да твърдя, че това е един от най-технологичните автомобили на пазара в момента. S-класата е страхотна, но и по-консервативна (нищо лошо, даже може да бъде и плюс), макар че чисто електрическият EQS бие 7er по разгъната площ на дисплеите, когато е със супер ефектния и не особено смислен Hypersceen.
Ако не броим царят на мобилните телевизори, големият 31,3 инча BMW Theatre Screen, с какъвто е оборудвана тестовата Серия 7. В случая той е част от опцията наречена ‘Executive Lounge’ за сериозните 22 904 лв. Освен дигиталният панел с 8K резолюция и диагонал почти 80 сантиметра, пакетът включва и най-луксозните задни седалки с подгрев, масаж, разтягане и каквото още се сетите.
BMW Individual Merino Amarone е избраната кожа, доста мека и яка. Таванът е доплатен около 2400 лв., за да бъде М черен, а стъклената му част ‘Panorama Sky Lounge’ струва още 1,9k. Много стилна спецификация, като единствено ‚Carbon Fibre M‘ апликациите за 1600 лв. не са по вкуса ми. Сребристите нишки придават изкуственост. Учудващо за мен самия, опцията автоматични врати взе да ми харесва. Срещу 3032 лв., можеш да затваряш шофьорската с натискане на спирачния педал или пък всички, чрез централния извит дисплей. Ползвах тази функция постоянно. 11 725-левовото стерео B&W Dimond Surround е доста скъпо, но и много добро.
Свиква ли се? Да. Кокпитът и най-новия iDrive 8 изглеждат относително сложни, но след два дни с колата разучих системата до подобаваща степен. Окей, все пак имам и предишен опит с нея и Серия 7, но BMW винаги са били силни в това да те накарат да се чувстваш на място в кокпита. MyBMW приложението също помага. При влизане в профила ми колата нагласи седалките и огледалата автоматично, съобразявайки се със запомнените ми лични преференции.
На пътя. Всички G70 са екстремно комфортни, M760e не е изключение. Серия 7 вече вози, като S-класа и това е голям комплимент. Даже, лекотата с която автомобилът те изолира от пътя се доближава застрашително до тази на Rolls-Royce. Когато работи без товар 3-литровият двигател, саундтракът му едвам се долавя в салона, а когато не работи, M760e се носи призрачно, като електрическите i7. BMW „дават“ 77-85 км пробег само на ток, който в града е напълно постижим. За разлика от официалния комбиниран разход 1,0-1,3 л/100 км.
Въпреки това, за мощността, масата, размерите си и количеството технологии, автомобилът е икономичен. За малко над 520 км, бордовият компютър показа 9,1 л/100 км и 2,2 кВтч/100 км. Голяма част от този пробег обаче бе по магистрала А3, като преди да се изразходи батерията, индикацията бе около пет и нещо шест на сто. Смисълът на тази кола е да се зарежда и в контакта. Ако караш често и много извън града, най-ефективният вариант е 740d xDrive. Да, там имаш „само“ 286 коня, но доста добрите 650 Нм, с които тежащата 2180 кг лимузина ускорява от 0-100 км/ч за 5,8 секунди. Повече от добри данни, при това за официални 6,8-6,1 л/100 км или със сигурност постижими около 7 и надолу.
При M760e спринтът до сто обаче е едва 4,3 секунди. Записаните 571 коня се усещат почти толкова, а ако ги храните и вечер с по-евтино електричество, моделът става още по-смислен. Адаптивният круиз контрол е страхотен, активира се супер лесно, а всички сложни системи за подпомагане на водача сякаш много внимават колко точно да ти помагат и кога. Случва се и да си на различно мнение с тях, но определено най-рядко, от всички високотехнологични съвременни модели, които съм тествал.
Цените. Високи, както се и очаква. BMW M760e xDrive започва от 285 100 лв.Тестовият екземпляр, който виждате в галерията е с почти 76 хил. лв. допълнително оборудване и крайна цена 360 839 лв. Ако не държиш на М джвъчките и на тази мощност, но пък ежедневието ти е подходящо за плъгин Серия 7, удачен вариант е 750е xDrive. Той се задвижва от същата техника, но с малко по-слаб ДВГ (313 к.с.) и общо 490 к.с., 700 Нм, за 4,8 сек от 0-100 и дори малко по-голям EV пробег - официални 83-87 км.
Заключение. Колкото и да бъде оплювана новата Серия 7, това не променя нито безспорното ѝ супер високотехнологично ниво, нито пазарният ѝ успех, за който свидетелстват цифрите. Положението с нея не е толкова подходящо да се сравнява със ситуацията „гроздето е кисело“ от баснята на Лафонтен, колкото с реалността на винопроизводството - Каберне Совиньон или Совиньон блан? Можеш ли да кажеш кое е по-доброто? Няма да е редно, защото, в крайна сметка, е въпрос на вкус.