Mercedes-ите на Тодор Живков: от любимия му 300d до бронирания 500 SEL

  • Николае Чаушеску и Тодор Живков на връщане от посещението на съвместния българо-румънски Комбинат за Тежко Машиностроене край с. Мартен, Русе Николае Чаушеску и Тодор Живков на връщане от посещението на съвместния българо-румънски Комбинат за Тежко Машиностроене край с. Мартен, Русе

02 Mar 2024

По време на своето 35-годишно управление на Народна република България Тодор Живков се вози на различни модели автомобили. Автопаркът, обслужващ генералния секретар на БКП в годините между 1954 и 1989 г., се състои не само от съветски лимузини като Чайка и ЗиЛ, но включва също немалко Mercedes-и и един зелен Cadillac Series 62. В последният именно се вози Юрий Гагарин, когато посещава Пловдив.

Със сигурност всяка кола в гаража на някогашното Управление за безопасност и охрана (УБО), днес НСО, заслужава своето внимание. Особено, когато е била предназначена да вози бившия Първи и световни лидери, които са идвали на посещение в НРБ.

Ще хвърлим обаче бърз фокус върху немските лимузини на Тодор Живков, на които се вози основно от края на 50-те до своето отстраняване.

Най-внушителната от всички коли, возила лидера на БКП определено е изключително рядък Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet. Това е президентската открита версия на 600 Pullman, от която са направени 59 броя. Но само 26 от тях са с шест врати, останалите са с четири. Именно шестврат е Mercedes-ът на Живков, който все още е безупречно гледан и показван периодично от НСО, където се съхранява и поддържа до днес.

В този Benz на 17 юни 1978 г., със свален покрив се возят заедно Тодор Живков и либийския държавен глава Муамар Кадафи. Зад тях по време на обиколката из София се движи споменатия по-горе Cadillac. Известен е случаят с посещението на Фидел Кастро, който отказва да се качи в чакащия го Pullman Landaulet, който бил сменен с Cadillac-a на УБО.

Въпросният Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet е бил с регистрационен номер С 1770, а днес табелите му са СА 1967 НС. Покривът му се прибира с хидравличен механизъм и от задната част на салона могат да се возят правостоящи трима души. Такъв е и случаят от 30 юни 1988 г., когато в лимузината се вози българо-съветския космически екипаж, сред които е Александър Александров. Тринайсет дни преди да минат по бул. „Ленин“ (днес Цариградско шосе), тримата са били на мисия в Космоса.

Друг емблематичен момент в биографията на редкия Pullman е визитата на Ким Ир Сен – основателя на Корейската народно-демократична република. Тя се провежда през юни 1975 г.

Редкият Pullman Landaulet, задвижван от 6,3-литров V8, е използван предимно за делегации. В началото на своята политическа кариера като ръководител на социалистическа България Живков избира да се вози в любимия му Mercedes Benz 300d от 1958 г., поръчан от немската компания специално за него.

Този Mercedes също е рядък, като от него има произведени малко над 3000 броя. С него Живков има няколко десетки хиляди километра по пътищата на България.

От началото на 80-те години партийното ръководство и министрите на НРБ се возят ежедневно само в Mercedes-Benz. Чайките и ЗиЛ-овете продължават да се използват предимно за делегации. Това важи и за Тодор Живков, който от 1980 до 1986 г. разчита основно на Mercedes-Benz 280 W116, а от 1986 до 1989 г. на брониран Mercedes-Benz 500 SEL W126.

През 2021 г. бронираният 500 SEL (W126) бе пуснат в сайт за продажба на автомобили, за който се твърди в обявата, че е возил някога Тодор Живков.

Продавачът тогава споделя, че през 2019 г. НСО са продали колата на търг заедно с друг брониран Mercedes от гаража на службата за охрана – S-класа W140 с рег. номер С 0001 КА. От НСО тогава коментираха, че такива коли вече няма в автопарка им и не могат да кажат нищо за случая.

Лукс от Китай!