Китайските електрички не могат да се застраховат в Европа!?
Авторитетното британското издание Auto Express излезе с интересен материал, чието заглавие е “Ексклузивно: Някои китайски коли са “почти незастраховаеми” заради проблеми с частите и сервизирането”. Очаквано статията стигна до българските медии под формата на апокалиптични заглавия, които описват края на китайското автомобилостроене и фанфарите на европейските производители.
За какво става въпрос всъщност?
Auto Express коментира, че някои от популярните китайски електромобили, например моделът BYD Seal, са трудни за застраховане на Острова – от 12 компании едва три предлагат застраховки за тях. „Няма нищо сбъркано в колите, които правят [китайските марки]. Продуктите им са добри. BYD е най-големият производител на батерии в света, най-големият производител на соларни панели и прави половината от iPad-ите в света“, казва Бен Таунсенд, шеф на компанията Thatcham Research, която се занимава с анализа на рисковете при автомобилното застраховане.
Проблемът е другаде. Китайските компании, които едва сега навлизат във Великобритания, а вероятно това важи и за Европа като цяло, бързат да докарат новите си модели електрички, но все още не са изградили адекватна мрежа от представителства, сервизни центрове, договори със застрахователи, доставка на части. Колите са изпреварили всичко останало. Така се стига до абсурдни ситуации, при които коли с дребни дефекти след лек удар се обявяват за “тоталки”, понеже не могат да се поправят.
Китайският модел на сервизиране
Има и любопитни случаи на другия полюс – при тежки катастрофи. Поради изключително евтината работна ръка в Китай, местните компании са свикнали да поправят дори тежко пострадали коли, защото това им струва много евтино – независимо дали няколко майстори ще работят по колата две седмици или месец. В Европа, обаче, заплатите са в пъти по-високи, сервизите са претоварени и поправката на тежко ударен автомобил, който изисква седмици работа, просто не си струва, особено за по-евтини модели – нито чакането, нито цената.
Всички марки ли са засегнати?
Разбира се, това важи в различна степен за различните марки. MG, която исторически е британска марка и отдавна присъства на пазара във Великобритания, има добре изградена мрежа от сервизи, доставки на резервни части и т.н. По-големите имена като BYD вероятно също бързо ще се ориентират на пазарите в Европа и ще изградят необходимите за бизнеса им структури. Проблемите могат да продължат по-дълго с по-малки марки, които нямат капацитет за бързо изграждане на сервизна и дилърска мрежа. Така че при избор на малко позната в Европа китайска електричка, която още няма представителство в България, имайте едно наум да проверите има ли как да я застраховате и ремонтирате, в случай на инцидент. Но това не значи, че китайските марки си тръгват от Европа или нещо подобно… Напротив, те сега идват и се сблъскват с очакваните детски болести.