Škoda - тъжно име, весел живот!
Това се случва, когато една марка е свързана с над 125-годишна история. Марката, преминала през депресията на световните войни, същата тази Škoda се превърна в световно известна марка. Рим не е построен за един ден, Škoda също. Нека да надникнем в историята на Škodа, марка, която всички познават доста добре….или може би не съвсем.
1895 – Приятелите Laurin & Klement дават началото
Вацлав Клемент и Вацлав Лаурин от Млада Болеслав, основават компанията заедно. Компанията се казва „Laurin and Klement“.
С помощта на двама работници и един чирак те представят първия си велосипед, известен като „Славия“. (б.а. Поздрави на столичните слависти) :)
Велосипедът моментално става хит на пазара. Бил е признат за своята надеждност, практичност и високо качество. Компанията тогава е основана на едно мото: „Само най-доброто, което можем да направим, е достатъчно добро за клиентите“. Изискванията нарастват и така се ражда и първата фабрика на Laurin & Klement.
С 40 наети работници била създадена малка фабрика за велосипеди на една празна поляна. С успеха на Slavia, показващ страхотното начало, L&K представят първия си велосипед със спомагателен двигател през 1899 г., наречен Motorcyclette.
1905 – Представен е L&K Voiturette A
Със скромния си двуцилиндров двигател с водно охлаждане и мощност 7,1 к.с. се задвижва първото четириколесно МПС на компанията. С предно монтиран двигател и радиатор, което е било обичайното оформление по онова време. Още един продукт на компанията, който пожънал голям успех. Но този успех не се ограничавал само на местния пазар. До 1907 г. компанията става най-големият производител на автомобили в тогавашната Австро-Унгарска империя. L&K започва да изнася автомобили по целия свят. Laurin & Klement се превръща в известна марка на автомобилната индустрия.
1925 – Laurin & Klement – Škoda
L&K е вече известна марка, но за по-сериозно разширяване е необходимо сливане. Това е мястото и моментът, в който Skoda влиза в картината. През 1925 г. Laurin & Klement се сливат с фабриките Škoda, които по това време също са били най-голямата индустриална компания в Чехия. Това обединено дружество е било известно под името Škoda Auto и превозните средства първоначално са се продавали под името „Laurin & Klement – Škoda“. По-късно името е променено на Skoda за по-лесно и бързо изписване, както и за по-лесно запомняме от вече голямата аудитория фенове на марката и бъдещи клиенти.
Тук е мястото да споменем и логото с крилата стрела, което възниква през 1930 г. Оттогава то е символът на Skoda Auto – Simply Clever.
След това компанията става голямо име в автомобилната индустрия. L&K – автомобилите Skoda се превръщат в символ на надеждност по целия свят. Оттогава компанията е представила някои от емблематичните си модели като Rapid (1934), Superb (1934), Octavia (1959) и т.н.
1991 – Volkswagen Group поема управлението
Škoda се е справяла добре в Централна и Източна Европа. Но както винаги е имало нужда марката да достигне нови висоти. Volkswagen Group излиза на сцената през 1991 г. Това дава на компанията необходимия тласък за достигане на световните пазари. Сливането е помогнало на Škoda да премине в над 100 държави до ден днешен, като тук говорим дори за пазари чак до далечна Индия.
Важно е също да споменем някои от най-култовите модели на марката, между които няколко модела, ползвали се с доста широка популярност по нашите балкански земи.
Škoda Favorit - 1987
Моделът FAVORIT носи фундаментална промяна в системите за задвижване на Skoda от „всичко отзад“ на „всичко отпред“. Предно монтираният двигател и задвижването на предните колела са били в съответствие с модерните тенденции на времето, правейки място за багаж зад сгъваемия заден ред седалки и позволявайки да се появят както комби, така и пикап версии. Добре балансираните качества помагат за добрите продажби из цяла Европа. Атрактивният дизайн на купето е дело на прочутото италианско студио Bertone. (Както вече знаем, има ли дизайн от ботуша, няма как да не се продава добре). Към базовия хечбек с пет врати скоро се присъединяват и FORMAN комби, товарният автомобил PICK-UP и други версии, включително линейки и сервизни автомобили.
ŠKODA OCTAVIA I - 1996
1996 носи и първия модел Škoda, изцяло разработен като част от концерна Volkswagen. Това е и първият автомобил от C-сегмента в съвременната история на марката и, нещо повече, достоен носител на прочутото име Octavia. Клиентите на този модел харесват както огромното му багажно пространство, така и баланса на стойност/цена, които предлага. Каросерията е първата автомобилна каросерия, разработена с помощта на CAD (чертане на компютър вместо на молив) в историята на компанията. Вечният елегантен дизайн е дело на вътрешно-заводския екип, ръководен от Дирк ван Брекел. Непрекъснато обновявана, Octavia I слиза от поточните линии чак 2010 г. Към края на своята кариера тя се е произвеждала паралелно със своя наследник Octavia II.
И за да не отегчавам драгия читател с цялата гама на Škoda, ще кажа само че, в момента марката произвежда 15 различни модела в 4 различни сегмента. Разбира се приликата с VW е голяма, защото все пак марката е тясно свързана с производствените цикли и практики на големия VAG Group, както и факта че VW притежават 100% от марката и дават указанията за бъдещите планове и развитие.
За мен лично, от всички марки които VAG Group притежава, тази е най-успешната в контекста на масовия потребител. Съотношението ЦЕНА/КАЧЕСТВО е ненадминато и до ден днешен. Марки като SEAT трябваше да бъдат разделяни на две (SEAT - CUPRA) за да може да се запазят или по-скоро спасят продажбите, защото хората спряха да харесват SEAT като марка.
Споделете в коментарите под статията за вашия опит и впечатления за марката и моделите на Skoda…