400 млн. лева за пътна безопасност потънаха незнайно къде

  • 2 снимки на катастрофи 2 снимки на катастрофи

19 Mar 2024

Вода газим, жадни ходим е положението в момента с пътната безопасност в държавата ни. Събират се рекордни суми, резултати няма.

Материал на СЕГА

Експертите на Института за пътна безопасност (ИПБ) разкриха пореден български абсурд от серията "Вода газим, жадни ходим". Става дума за Фонда за безопасност на движението по пътищата, в който влизат част от глобите за недисциплинирани шофьори. Парадоксът е, че във фонда са събрани стотици милиони левове, но съвсем малка част от средствата са използвани за ограничаване на катастрофите и злополуките по родните пътища, твърдят от неправителствената организация.

Към края на 2023 г. по сметката на фонда би трябвало да има налични повече от 423 милиона лева, изчисляват от ИПБ. В своя позиция по темата те настояват МВР и Министерството на финансите да дадат отчет какво се случва със средствата. Въпросите са съм тези две ведомства, защото те имат пряко отношение към парите във фонда.

В Наредбата за управление на фонда е записано, че приходите се набират от глоби за нарушения, заснети с технически средства (камери за скорост). Управлението на фонда е възложено на министъра на вътрешните работи, като изрично е предвидено постъпленията да се разходват за нуждите на МВР.  Данни на самото министерство обаче показват, че в периода 2022-2023 г. то е използвало едва 33 млн. лева, с които са закупени камери, консумативи и софтуер. .

По силата на Закона за публичните финанси МФ управлява „единната бюджетна сметка“, която включва и наличностите в държавни "касички"  като Фонда за безопасност на движението. "Къде са неизползваните средства на фонда? Вярно ли е, че с тях Министерството на финансите попълва дупки в бюджета", питат от ИПБ. И добавят още въпроси: "Защо парите на фонда не се харчат за това, за което са отредени? Защо събираме все повече пари за пътна безопасност, а резултат няма?


"Вода газим, жадни ходим"

Само за последните 9 месеца са издадени електрони фишове за превишена скорост за над 120 млн. лева. Събраните глоби за същия период са над 72 милиона лева. Числата са рекордни, но каква е ползата от трупането на милиони във фонда за безопасност, след като опасностите по пътищата не намаляват. Изразходваните средства от фонда са малък процент от наличните и при това са отишли само за доставяне на техника, с която да се събират повече пари, се казва още в становището на ИПБ.  

Пътнотранспортният травматизъм у нас продължава да е един от най-високите в ЕС. Транспортната система на България се характеризира с изключително опасна пътна инфраструктура, неефективен контрол и високи нива на корупция. Свидетели сме как отговорните институции непрекъснато се оплакват от липсата на ресурси/пари за реализиране на политики в пътната безопасност", изтъкват от института.

"Гражданите с пълно основание негодуват срещу непрекъснатото повишаване на глобите, което не върви с подобряване на пътищата. Самоцелното събиране на средства от глоби в някакъв фонд,  без ясен модел за тяхното ефективно използване, е  показател за некадърност или нещо друго. Залагането на капани по пътищата на България се е превърнало в държавна политика, целяща да събира пари от българските граждани, за да се подпомогне изпълнението на бюджета", се казва в становището на ИПБ, което завършва с призив "този държавен рекет да бъде незабавно преустановен".

 

Лукс от Китай!