ADAC сравни рекуперацията от спирачките на 19 електромобила
Германският ADAC публикува резултатите от любопитен тест, в който сравнява възстановяването на енергия от спирачките на 19 електромобила. Изпитанията на клуба на германските автомобилисти са проведени едновременно при външна температура от 23 градуса по Целзий и еднакъв маршрут за всички коли. Тестовото трасе отговаря на стандартите за тест WLTP. Това означава дължина от 23 км – 3 км градски улици, 5 км бързи градски булеварди (скорости до 70 км/ч), 7 км извънградско (до 100 км/ч) и 8 км магистрала (130 км/ч).
Резултати при 19 електромобила
Резултатите показват, че средната стойност на възстановяване на енергия при спиране за тестваните електромобили е 22%. Най-добре се представят Nio ET7 (31%) и Hyundai Ioniq 6 (29%), докато малката Dacia Spring е на другия полюс, като възстановява едва 9% от енергията, необходима за движението. Двата модела на Tesla, участващи в изпитанието, показват сходни резултати – 23% (Model 3) и 24% (Model S).
Състезание между Spring, Model Y и i7
Доста по-любопитен е другият тест на ADAC. Той включва шофиране по планински път и включва само три коли – Dacia Spring (в топ версията Extreme 65), Tesla Model Y (Long Range Performance) и BMW i7 (xDrive 60). Трите коли представляват трите крайности при електромобилите – малък и достъпен електромобил, златната среда (доколкото Model Y е най-популярният електромобил в света) и луксозна и скъпа лимузина. Доста различни са не само мощностите (65 к.с., 526 и 544 к.с. съответно при Spring, Model Y и i7), но и масите на трите коли – 1180 кг за Dacia-та, 2186 – за Tesla-та и 2830 кг за баварския динозавър. Последното се оказва определящо за степента на възстановяване на енергия от спирачките.
Текстът включва изкачване и след това спускане по 5,5-километров планински път. Средният разход нагоре е 26,35 кВтч/100 км при Spring, 48,74 кВтч/100 км при Model Y и 59,34 кВтч/100 км при i7. Скромният Spring успява да възстанови 35% от енергията, която е изразходвал за катеренето, докато Model Y възстановява 40%, а i7 – 50%. В реални стойности това означава 7,05 кВтч/100 км възстановяване на енергията от спирачките при Dacia, 17,6 кВтч/100 км при Tesla и 26,27 кВтч/100 км – при BMW. В нито един момент от спускането малката Dacia не зарежда батерията си с повече от 15,9 кВт, докато Model Y достига 52,7 кВт рекуперация, а i7 – 55,1 кВт. Dacia не може да постигне подобни стойности дори на бърза зарядна станция. Както може и да се очаква, разбира се, Dacia-та, която тежи близо три пъти по-малко от модела на BMW, се справя с най-добър среден разход – 9,65 кВтч/100 км, ако се вземе предвид изкачването и спускането. При Model Y този среден разход е 15,57 кВтч/100 км, а при i7 – 16,54 кВтч/100 км. Би било смешно да обявим Dacia за победител в този тест. Резултатите от него по-скоро могат да се използват, за да се добие представа какво внушително количество енергия е необходимо, за да изкачите голям и тежък електромобил по планински път и съответно колко огромна инженерна мисъл е вложена в системите за възстановяване на енергия, за да може близо половината от изразходваната нагоре енергия да бъде възстановена при спускане.
Източник: ADAC