Двуетажните влакове в БДЖ може да се завърнат през 2026 г.

  • Новите швейцарски влакове ще бъдат произведени в Полша Новите швейцарски влакове ще бъдат произведени в Полша
  • Такива използват в Сърбия по линията Нови Сад - Белград, където максималната скорост е 200 км/ч Такива използват в Сърбия по линията Нови Сад - Белград, където максималната скорост е 200 км/ч
  • У нас за последно двуетажни влакове са се използвали през миналия век У нас за последно двуетажни влакове са се използвали през миналия век
  • Те са обслужвали регионални линии край София - до Драгоман и Своге Те са обслужвали регионални линии край София - до Драгоман и Своге

02 Apr 2024

Министерството на транспорта е получило само една оферта за доставка на двуетажни влакове по поръчката, част от плана за възстановяване и устойчивост – от швейцарския гигант Stadler.

Всъщност офертата е на полското подразделение на компания Stadler Polska и изглежда изгодна, като се има предвид, че е със 100 млн. лв. по-ниска от предварителната продажна цена, предвидена в търга. Така компанията предлага да произведе седем двуетажни мотрисни влака за 360 млн. лв. – по малко над 51 млн. лв. за композиция. В цената влиза и 15-годишна поддръжка на влаковете.

Срокът за доставка е 26 месеца, така че ако се стигне до договор, новите машини могат да пристигнат у нас в края на 2026 г.

Справка на сайта на Stadler показва, че става въпрос за влаковете KISS200, произвеждани от 2008 г. за Швейцарските железници. Във вариантите с един и два етажа това е влак, който се използва в десетки страни в Европа. Серията KISS развива 200 км/ч (у нас няма трасе, което да поддържа повече от 160 км/ч), като композицията може да поддържа до осем мотрисни секции и съответно до 1000 пътници. От 2011 г. такива двуетажни влакове се доставят и на Австрийските железници, а някои обслужват линии и в Германия. Най-близо до нас влаковете KISS200 работят в Сърбия, където се възползват от максималната си скорост от 200 км/ч по новоремонтираното трасе от Белград до Нови Сад. Композициите идват с климатизация и WiFi във всички вагони, както и вградена система за резервация на места, която може да се внедри в системата за електронна продажба на билети на съответния ЖП превозвач.

За последно двуетажни влакове (в композиции с локомотив и вагони, а не мотрисни) са се движели у нас преди около половин век по линиите от София до Своге, Драгоман и други градове. Двуетажните пътнически композиции на БДЖ  са били съставени от по четири съчленени вагона, строени от предприятието VEB GOWA - Gorlitz в Германия (ГДР тогава) и са доставени у нас през 1967 г. и 1968 г.

Лукс от Китай!