Карахме най-мощното BMW X2 в Словения, както и електрическото iX2


02 May 2024

BMW Arena в Словения. Харесвам събитията организирани от словенския офис на BMW Group, защото обикновено не са фокусирани върху един модел, а върху няколко. Винаги има и по нещо ново от BMW M и BWM Motorrad, в случая и от двете – бруталният M 1000 R с 210 коня, в съседство до BMW M3 CS. И двете само за гледане и цъкане с уста, но и дрифт полигон с M2 и X4 M. И, не на последно място, защото се провеждат на страхотни локации.

Домакин на BMW Arena 2024 бе красивият район около езерото в Блед, с карания до надморска височина до около 1300 метра, до известния ски курорт Поклюка. Тестовите коли? Новото BMW X2, в най-мощната му бензинова версия M35i xDrive, чисто електрическото iX2 и новото MINI Countryman, споделящо доста от частите си с X модела. 

Отделно, статично видяхме новото най-малко MINI, което отдавна не е толкова „мини“ и с което BMW Group реши да улесни света, кръщавайки го MINI Cooper. Запознатите с марката знаят, че досега името на г-н Джон Купър издаваше с каква моторизация е даден модел, който можеше да бъде Clubman Cooper или Cooper S, Countryman Cooper, Cabrio Cooper и т.н. Но понеже масово хората наричаха всяко MINI… Cooper, BMW лепнаха това означение към абсолютно всички версии с три врати. Тоест, вече шансът да наречете MINI Cooper някое MINI, което не е… Cooper, е доста по-малък. 

Красиво ли е X2? В никакъв случай, но не мога да кажа и че е грозно, както мислех преди да го видя на живо. Най-точното определение според мен е „интересно“. Предницата ми напомня на XM, отстрани на SUV купе, каквото реално е, а отзад, на нищо от досегашните модели на марката. M Performance изглежда по-агресивно и е единственото с видими ауспухови тръби, 4 броя, от които разпуска 2-литровият турбо мотор. Вече ги няма двете емблеми на C колоните от F39, които седяха интересно и ми харесваха. Въпросното първо поколение дебютира през октомври 2017 и оттогава BMW продадоха над 390 000 екземпляра, преди да го сменят с актуалното U10 (ноември 2023), втората генерация.

Вътре? До голяма степен прилича на X1, при която също отсъства „врътката“ на iDrive-a. Защо BMW решиха да махнат един от най-удобните и революционизирали концепцията за интеракция с инфотенмънт система контролери в автомобилния свят? Не знам. Иначе, M Performance добавя маркер на волана, спортни тапицерии, колани с ленти в М цветовете и други „спорт джвъчки“. 

Учудващо обаче, X2 не е много по-непрактична от „единицата“, нито по отношение на пространството на втория ред, нито по обем на багажника. Последният е с капацитет между 515 и 1400 литра, а при електрическото iX2 започва от 525 литра. X1-цата побира със 145 повече, но на практика разликата изглежда по-малка.

Как се усеща на пътя? Карах най-мощното бензиново X2 с B48 мотора с 300 к.с. и 400 Нм, официално 5,4 сек за 0-100 и ограничител на 250 км/ч. Не е най-динамичното BMW от гамата, но мощността му е повече от достатъчна. Седемстепенната кутия Aisin с два съединителя сменя добре, спирачките са чудесни (385 мм предни дискове отпред, 330 отзад при M Performance версията), а сцеплението никога не е проблем. Колата е оборудвана със софтуер, следящ припъзването на колелата, който е 10 пъти по-бърз от „конженционален тракшън контрол“, казват от марката.

Не съм почитател обаче на дебелите волани, а този е точно такъв. Това е по-скоро субективна забележка, познавам достатъчно хора, които предпочитат по-тлъсти обръчи за управление. Звук? За съжаление съвременните регулации са си казали думата и тук. Инфотейнмънт системата е нова и чудесна, възможностите за развлечение и разнообразието от информация са гигантски. Изисква известно време за привикване, но след ден с колата ще сте наясно с над 80% от функциите на дисплея. Цена? Тази версия е най-скъпата у нас започва от 122 250 лв.

iX2 ми допадна повече. Карах версията xDrive30, която е дори по-мощна от бензиновата M Performance – два ел. мотора с по 190 к.с. и 247 Нм или общо 313 коня и 494 Нм. Данни, достатъчни за 5,6 сек от 0-100 км/ч и максимални 180. Реално колата се усеща по-бърза и според мен ел. задвижването пасва чудесно на модела. Батерията е с използваем капацитет 64,8 кВтч, по официални данни достатъчни за 417-449 км пробег. Карах автомобила много малко за да споделя адекватно мнение за реален пробег, но при 95% индикация за нивото на заряда, таблото информираше и за 237 км оставащ пробег. Показваше обаче също, че са възможни и 390 км, ако се шофира оптимално. Цената? iX2 xDrive30 стартира от 108 850 лв., което означава с около 3 хил. лв. повече от идентичното като техника iX1 xDrive30. Прилична спецификация излиза около 120 хил. лв.

Заключение? X2 не е BMW-то с най-добър дизайн за мен, но е ясно че визията често е предмет на субективна оценка. Лично предпочитам класическата каросерия на X1, което не прави X2 лош автомобил. Електрическото задвижване на iX2 е високотехнологично и може да бъде ефективно, като силен плюс на модела е политиката на BMW - да дава право на избор на задвижване. Може да вземете X2 и с чисто бензинов или дизелов мотор, и двата с по 150 к.с., и двата с избор на задно или с xDrive, а също и с ел. задвижване само на предната ос. 

Сбогом V10!