Fiat Coupe стана на 30 години

  • 7 снимки 7 снимки

22 Apr 2024

Помните ли каква беше европейската моделна гама на Fiat преди 30 години? Палитрата включваше Panda, Cinquecento, Punto и Tipo. Tempra все още съществуваше по това време, а Croma от първо поколение изживяваше последните си дни. За всички в марката беше ясно, че е необходима глътка свеж въздух.

Такава донесоха Coupé през 1994 г. и Barchetta година по-късно. Тази година Coupe навършва 30 години и решихме да си спомним накратко за симпатичния италианец, който е един от може би най-успешните проекти на дизайнера Крис Бенгъл.

Fiat Coupé прави своя дебют на автомобилното изложение в Болоня през декември 1993 г. и беше пуснат на пазара през януари 1994 г. За елегантния спортен автомобил вече се говори в специализираната преса още през 1992 г. под формата на прототип. По това време Fiat планира да произведе ново купе, след като фабриката на Pininfarina е внезапно затворена около 1990 г. след провала на проекта Cadillac Allanté.

Представени са два проекта, като вътрешният екип на Fiat Centro Stile се състезава с Pininfarina. Концепцията, представена от Крис Бенгъл от името на Centro Stile, неочаквано печели вота на ръководството на Fiat. Това е същият дизайнер който години по-късно провокира противоречия относно дизайна в BMW. Концептът, представен преди това от Pininfarina, в последствие пък се купува от Peugeot, където аправи своя дебют през октомври 1996 г. под формата на модела 406 купе.

Техническата основа е така наречената платформа "Tipo 2", която вече се използва във Fiat Tipo и Tempra, както и в Lancia Dedra и Alfa Romeo 155. Fiat Coupé е дълъг 4,25 метра, широк 1,77 метра и висок 1,34 метра, с междуосие от 2,54 метра. Ненатоварено тегло? 1,320 килограма.

Когато e пуснато на пазара през януари 1994 г., Coupé се предлага с 2-литров 16V четирицилиндров двигател, както във версии с турбо (190 к.с.), така и с атмосферно пълнене (139 к.с.). И двата двигателя са по-късни версии на DOHC агрегата на Fiat, взет от Lancia Delta Integrale, който има голям успех в ралитата.

През 1996 г. 1,8-литров 16V (131 к.с.), 2-литров 5-цилиндров 20V (147 к.с.) и, като основен акцент, 2-литров 20V турбо (220 к.с.) допълват гамата. Моделът с най-големия турбо мотор ускорява до 100 км/ч за 6,5 секунди и достига максимална скорост 250 км/ч с шестстепенна скоростна кутия.

Лукс от Китай!