Кое е по-забавно - да шофираш йънгтаймер или да работиш по него?

  • 7 снимки 7 снимки

22 Apr 2024

Някъде преди около два месеца споделихме с вас, читателите на DizzyRiders, за първите ни много плахи стъпки в ретро автомобилизма. Купихме си (горе-долу) спортен автомобил от 90-те години на миналия век, който искаме да приведем в перфектно техническо здраве, а след това просто да му се наслаждаваме. Докъде стигнахме през последните два месеца? Разказваме накратко.

При първоначалното придобиване на нашия Ford Probe, той носеше особената характеристика на хибрид, макар и не в съвременния смисъл, включващ симбиозата на двигател с вътрешно горене и електрически мотор. Неговият двигател беше претърпял модификация под формата на АГУ система или газова уредба. 2,5-литровият V6 мотор, оборудван със система за многоточково впръскване на горивото, не е точно подходящ за т.нар. обикновени газови уредби, които не разполагат с отделни дюзи за всеки един цилиндър. Точно такава обаче беше сложена на автомобила, а решението за премахването ѝ отне под пет минути. Картинката беше доста тревожна - безумен монтаж, включваш много изолирбанд и черен силикон. Двигателят смучеше въздух от няколко различни места и на практика нямаше празен ход нито на газ, нито на бензин.

Целта на проекта все пак е да възстановим автомобила максимално близко до оригиналния му вид, но без правим цялостна реставрация до последния болт. Една от първите задачи беше именно премахването на газовата уредба и привеждането на двигателя в най-близък до оригиналния вид. Намирането на нови компоненти, които да заменят пробитите или нарязани такива от газаджиите, се оказа по-трудно от очакваното. Добрата новина е, че Probe е все още доста ценен автомобил във Великобритания и САЩ, откъдето в крайна сметка дойдоха и новите части. Само няколко дни по-късно частите бяха налице, а в комплект с нови кабели и свещи, горивен филтър и някои други по-маловажни части, резултатът беше почти перфектен празен ход и много по-равномерно ускорение без спадове в мощността.

На обратния полюс е ситуацията с ръждата. Още при покупката знаехме добре, че взимаме кола с ръжда. Свалянето на бутилката на газовата уредба разкри още петна корозия, които стояха скрити под мокета в багажника. За щастие намерихме човек, който е тясно ангажиран с реставрацията на ретро автомобили и ще се наеме с цялостно възстановяване на ръждясалите детайли. Процесът ще включва пълно разглобяване на окачването, коригиране на всички засегнати от ръжда точки, изработване и заваряване на нови странични прагове и почистване на ходовата част чрез пясъкоструй, последвано от нанасяне на защитно покритие и сглобяване на чисто ново окачване. Подобно мерки се очакват и за двигателния отсек, където, за щастие, признаците на ръжда са доста по-малко засега. Всичко това ще се случи през есента на тази година.

Стремежът ни по отношение на летните месеци е да се отдадем на чистото удоволствие от шофирането, независимо, че автомобилът все още не е в оптимална кондиция. С добре настроен двигател, свежи нови гуми, монтирани на прясно боядисани джанти, и добре работеща трансмисия, очакваме топлите месеци с нетърпение, за да се насладим на моменти зад волана. Шофирането на Probe е доста забавно, макар и по съвременните стандарти да говорим за един морално остарял автомобил с не чак толкова впечатляваща динамика (0-100 за под 8 секунди). Радостта от шофирането идва основно от ниското тегло от около 1250 кг и приятно развъртащия се до около 7000 об/мин атмосферен "шестак". 

Но шофирането не е задължително най-интересната и забавна част от притежаването на йънгтаймер. Всеки момент, посветен на поддръжката и възстановяването на автомобила, са по свой начин забавни и приятни. До такава степен, че часовете под капака минават на един дъх. Ръководството за ремонт на Haynes от 350 страници ни дава куража да предприемаме сериозен дял от ремонтите без чужда помощ. Разбира се, за по-специфичните задачи ще потърсим специализирана помощ, но към днешна дата услугите на професионален механик са използвани само за смяна на изпускателната система.

Централно място в усилията за реставрация на старо превозно средство заема и търсенето на необходимите компоненти. Това търсене условно се разделя на две категории: покупка на чисто нови части и закупуване на части от морги. Въпреки че Ford Probe от второ поколение чукна 30-те години, снабдяването с нови части остава сравнително лесна работа. Доказани онлайн търговци на дребно като RockAuto и AutoDoc предлагат обширен инвентар, включващ части за двигател, окачване, електрически компоненти и спирачки. Български търговци също предлагат някои компоненти.

От друга страна намирането на употребявани части от други собственици на Probe представлява по-сложно предизвикателство. Забележителни успехи в това отношение включват откриването на няколко вътрешни пластмасови декоративни панели - или липсващи, или повредени в нашия автомобил - бутони за управление на шофьорския прозорец (на цена от 100 лева!), някои от въздухозаборниците на мотора и две предни седалки в почти ново състояние. Междувременно оставаме в постоянна комуникация с няколко търговци на употребявани части от България, Обединеното кралство и САЩ и изглежда, че почти всички части, които ще са нужни на този етап, ще са при нас най-късно до месец. Това включва нова изолация на предния капак, емблеми на задната броня , един последен въздухозаборник и пластмасовия капак на ангренажния ремък. Последният е ремонтиран с кенче от бира от някой от предишните собственици. Определено креативно решение, но далеч не е в нашия стил.

Най-добрият в класа си?