София: Нов вид “велосипедна пътека” дава предимство на колоездачите без да слизат от колелата (ДОПЪЛНЕНА)

  • По тази жълта пътека колоездачите са с предимство дори без да слизат от колелата, за разлика от обикновена пешеходна пътека, на която са длъжни да бутат колелата По тази жълта пътека колоездачите са с предимство дори без да слизат от колелата, за разлика от обикновена пешеходна пътека, на която са длъжни да бутат колелата
  • Подобна има и на площад Руски паметник Подобна има и на площад Руски паметник
  • Подобно преминаване на пешеходна пътека е забранено, колоездачът трябва да бута колелото Подобно преминаване на пешеходна пътека е забранено, колоездачът трябва да бута колелото
  • Често велоалеите в София са запушени от доставчици и спиране тип Аз съм само за пет минути Често велоалеите в София са запушени от доставчици и спиране тип Аз съм само за пет минути

08 May 2024

*ДОПЪЛНЕНА: Наши читатели ни обърнаха внимание, че подобен тип велосипедни пътеки се маркират у нас отдавна и само в София има поне още десетина, освен изброените в текста по-долу!

Покрай разгорещените спорове, свързани с новата организация на движението около НДК в София, все по-често се говори за правилата и задълженията на колоездачите. 

За разлика от повечето големи градове в Западна и особено в Северна Европа, София много бавно и плахо се сдобива с велосипедни алеи и съответната инфраструктура за безпрепятствено съжителство между коли, колела и пешеходци. Това неминуемо предизвиква стълкновения между шофьори и велосипедисти, като непознаването на закона и от двете страни е забележително често срещано явление.

Колоездачи и пешеходната пътека

Общоизвестно, макар и рядко спазвано, е правилото, че колоездачите трябва да слизат от колелата и да ги бутат на пешеходна пътека, ако искат да се възползват от предимството на пешеходците пред автомобилите на въпросната пътека. Дотук нищо ново!

Подобно минаване на колоездач по пешеходна пътека е неправилно. Длъжен е да слезе и да бута колелото.

Колоездачи и велосипедна пътека

Доста по-малко известна, обаче, е маркировката М9 – жълта пътека от квадрати или ромбове през кръстовища, която означава “велосипедна пътека”. Тя е различна от пешеходната по това, че по нея колоездачите могат да преминават без да слизат от превозното си средство, като имат предимство пред колите.

Този тип велосипедни пътеки дават предимство на колоездачите пред останалите нерелсови участници в движението, но не и пред трамваите и пешеходците. Припомняме, че съгласно ЗДвП трамваят винаги е с предимство дори пред пешеходците! Последното уточнение е важно, защото на едно от двете места в София, където има велосипедни пътеки (пл. “Руски паметник”) преминава и трамвай. Другата велосипедна пътека е отскоро и е по бул. “Витоша” край НДК. Предстои да видим дали броят им ще се увеличи и дали те ще подобрят движението или единствено ще са причина за нови и нови стълкновения между шофьори и колоездачи.

По тази жълта велосипедна пътека колоездачите могат да не слизат от колелото и са с предимство пред колите

Основна снимка: Велоеволюция

 

Лукс от Китай!