Български дипломати дължат милион паунда за паркиране в Лондон?




Лондон има т.нар. “такса задръстване” (congestion charge) от над 20 години и това е нещо, с което местните шофьори са свикнали. Таксата не е никак малка – 15 паунда (около 34 лв.) на ден, за да влезете в центъра с кола, която не е електрическа или плъгин хибридна (без такса са и коли, които отделят по-малко от 75 г/км въглероден диоксид). Изглежда обаче доста дипломатически автомобили години наред са влизали в центъра без да си плащат.
Разследване на Daily Mail твърди, че по този начин е натрупан дълг от 145 милиона паунда. Нещо повече, изданието прави своеобразна класация на дипломатическите представителства в Лондон – кой колко дължи на града за шофиране в центъра. Най-голям длъжник е американското посолство (над 14,6 млн. паунда), следвано от това на Япония (10 млн. паунда) и на Индия (8,5 млн. паунда). България е на 31-во място в любопитната класация със задължения от 923 хил. паунда (2,1 млн. лв.). Най-малко пари дължат от посолството на Финландия (120 паунда), Доминикана (120 паунда) и Того (40 паунда).
Всъщност цитираните суми са натрупани в продължение на 20 години и са обект на спор между дипломатическите представителства и британското правителство. Дипломатите гледат на таксата за влизане в Лондон като един вид данък, от който би следвало да са освободени според Виенската конвенция за дипломатическите отношения. Лондонските транспортни власти обаче гледат на тази услуга като на пътна такса и настояват дипломатите да не правят изключение при плащането ѝ.
Източник: Daily Mail