Формула 1 от 2026: Синтетични горива, по-малки и по-леки болиди


07 Jun 2024

Международната автомобилна федерация (FIA) показа как ще изглеждат болидите във Формула 1 от сезон 2026. Системата за намаляване на аеродинамичното съпротивление чрез отваряне на задния спойлер беше представена през сезон 2011. Тя отпада от 2026 г.

Другите промени също са значителни: колите ще бъдат по-къси, по-тесни и по-леки. Междуосието се намалява с цели 20 см, широчината – с 10 см. Масата се ограничава до 768 кг – с 30 по-малко, отколкото досега. Така нивата на притискане се очаква да намалеят с около 30%, а тези на челното съпротивление – с цели 55%. Гумите също ще бъдат по-тесни, а дифузьорите ще осигуряват по-ниско притискане. Всичко това се прави с идеята колите да могат да се изпреварват по-лесно.

 

Вероятно най-голямата промяна е въвеждането на активна аеродинамика. Пилотите ще имат право да променят ъгъла на атака на предното и задното крило.

Задвижващите системи също се променят, като електромоторите ще осигуряват много по-голяма част от мощността: 350 кВт (476 к.с.) спрямо 120 кВт (163 к.с.) сега. Въпреки отпадането на DRS, задната кола отново ще има предимство. Това ще става с нова система, която разчита на електрическата енергия. При висока скорост задният автомобил ще може да използва пълните 350 кВт, докато предният – не. Това ще улесни изпреварванията, макар и отново по изкуствен начин.

От 2026 г. 6-цилиндровите двигатели ще работят изцяло със синтетични горива, което ще превърне болидите в нискоемисионни превозни средства…

 

Най-добрият в класа си?