ЕС вдига цените на китайските електрички


12 Jun 2024

Европейската комисия обяви, че въвежда нови мита върху електрическите коли, които се внасят от Китай. Макар за тази мярка да се говореше отдавна, митата са чувствително по-високи от очакваното.

Любопитното е, че всяка мярка ще бъде облагана с различен процент мито, в зависимост от това дали е сътрудничила на Европейската комисия при разследването за помощта, която китайските марки получават от правителството си.

Така все по-популярната в Европа BYD ще бъде обложена със 17,4%, Geely – с 20%, докато цените на колите на SAIC ще скочат с цели 38,1%. Мерките се въвеждат почти веднага – от началото на юли, като се очаква Пекин да отговори с реципрочни мита за вноса на европейски продукти.

Митата нямат за цел да спрат вноса от Китай, а да подпомогнат европейските производители, които не успяват да предложат толкова ниски цени за електромобилите си. Китай е внесъл 437 хиляди електрички в Европа през 2023 г. и вероятно скоро ще надхвърли психологическата граница от милион електрички годишно за ЕС.

Митата се налагат, тъй като Европейската комисия е установила наличието на многостранна държавна помощ в Китай, която е под формата на грантове, евтини заеми, държавни кредити, данъчни отстъпки, освобождаване от ДДС.

Любопитно е как ще реагира Китай. Според някои анализатори китайските коли се продават в Европа на много по-високи цени, отколкото на родния си пазар и е възможно цените на автомобилите за европейските клиенти дори да не се увеличат – просто маржът на печалбата ще падне. По всяка вероятност ще има и реципрочни мита, например за авиационната индустрия.

Парадоксално Германската асоциация на автомобилната индустрия (Verband der Automobilindustrie, VDA), която представлява Mercedes, BMW и VW Group, вече даде ясно да се разбере, че се противопоставя на допълнителните мита, тъй като очаква, че Китай ще отговори с реципрочни за вноса на германски коли в страната.

Има и по-крайни случаи от тези в ЕС. Администрацията на Джо Байдън наскоро увеличи митата за внос на китайски коли в Щатите на 100%.

Източник: Economic.bg

Сбогом V10!