От 7 юли: Всички нови коли в ЕС задължително с ограничител на скоростта!
От края на тази седмица (7 юли 2024 г.) всички нови коли в ЕС задължително трябва да са оборудвани с ограничител на скоростта. Ограничението важи за всички нови коли, така че след тази дата производителите нямат право да продават коли без ограничител. На практика подобно устройство има във всички нови коли още от две години, когато законът беше приет на 6 юли 2022 г.
Какво е ограничителят на скоростта?
Устройство, което е предвидено да не ви позволява да карате по-бързо, отколкото е позволено. За разлика от круиз контрола, който поддържа зададената от вас скорост (или от колата отпред при адаптивните системи), ограничителят не позволява да се движите по-бързо от определена скорост.
Как работи?
Системата използва GPS и/или камери за следене на знаците, за да определи с каква скорост да ви позволи да се движите. При достигането ѝ колата не се взривява, на имейла ви не идва автоматично глоба, нито полицията получава 5G кодиран сигнал за нарушението ви. Не!
Просто се включва визуален или звуков сигнал. Някои производители решиха да изпращат сигнала чрез вибрации в педала на газта, но при всички системата може да бъде пренебрегната. Можете или да я изключите с бутон до следващото стартиране на колата или ако известно време карате над ограниченията, досадните писукания просто ще спрат.
“Те” следят ли ни?
Регулаторите ще обсъдят кои системи са най-ефективни, но чак през декември 2025 г. и тогава ще бъде решено дали ще бъде възприета една единствена за всички. Междувременно производителите са длъжни да изпращат анонимни данни как използвате ограничителя – колко често карате с превишена скорост, колко често го изключвате или не се съобразявате с предупрежденията му. Тези данни отиват в обобщен вид при регулатори от Европейската комисия и не са достъпни за КАТ или МВР.
Проблемите
Очевидно камерите за отчитане на знаците не са съвършен метод. Често се бъркат със знаци, които важат за други ленти, за локално платно или за странични пътища. А у нас, както знаем, често липсва знак, който указва край на зоната на ограничение. GPS-базираните системи също изпитват недостатъци, особено в участъци с ремонти и временна организация на движението. Европейската комисия напомня, че водачът винаги е отговорен за движението, независимо от системите на борда на колата си.