Тествахме новия Nissan Qashqai 2024
След няколко полета се озовавам в пристанищния град Фару, намиращ се в най-южната част на Португалия. За разлика от хилядите германски бабички, изсипали се тук на малкото летище, в багажа ми няма плажна кърпа и бански, защото съм тук, за да карам най-новия модел на Nissan.
Но съм пристигнал ден по-рано и ще трябва да изчакам следващото утро, за да седна зад волана на новия Qashqai 2024.
Денят Х най-после идва и се връщам отново на летището, където са паркирани двайсетина автомобила за международния тест на Qashqai.
Човек от екипа на Nissan ме покани да вляза в една от колите, за да ми обясни някои неща в менюто. А менюто в този момент е на български език, което очевидно не притесни португалеца да ръчка по него. На майтап му казах, че съм впечатлен, че знае български, а той се изсмя и ми отговори, че е наизустил менюто и представа си няма какво точно пише.
След краткия инструктаж, включващ предупреждение, че е пълно с камери по пътищата, най-после ще карам. Дават ми топ версията e-Power, която не знам колко ще струва в България, но в Германия цената й започва от 39 780 евро и достига 49 470 евро в най-високото ниво Tekna+.
Цената ме кара да отворя един стар автомобилен каталог на Motor Show, в чието създаване съм участвал едно време с колегата Иван Монев, за да погледна колко по дяволите е струвал Qashqai, когато излиза през 2007 г. С 2,0-литров бензин, с 4х4 задвижване и 6-степенна ръчна скоростна кутия Qashqai се е продавал тогава в България за 40 877 лв.
Вече сме много далеч от онези години не само ценово, но и технологично. Първото поколение Qashqai се продаваше с 5 различни двигателя, 3 от които дизели. При втората генерация от 2013 г. моторите са вече 8! И стигаме до актуалното трето поколение от 2021 г., при което клиентите имат избор между само два бензинови двигателя. Един от които дори не е свързан с колелата.
Новият Qashqai всъщност се явява цялостен фейслифт именно на третата генерация и идва три години след нейната премиера. От нея дотук са продадени в Европа над 350 000 бройки, като моделът е сред най-успешните на пазара. Липсата на някогашния богат избор от задвижвания е свързан с това, че марката върви към 100% електрификация.
Маркетинг мениджърът на Nissan за Европа обаче не разкри дали следващото поколение ще бъде напълно електрическо, но сподели, че в портфолиото на марката ще видим през 2026 г. 16 нови електрически модела и 14 нови модела с ДВГ.
Фейслифтът на Qashqai е доста впечатляващ. От Nissan определено разчитат на него, защото до момента от модела са продадени над 4 милиона екземпляра.
Най-отличителната промяна в обновения Qashqai е предницата. Тя е с гигантска решетка, вдъхновена от бронята на самурайски воин. LED фаровете са изцяло променени, комбинирани с тънки дневни светлини. Броните, стоповете и джантите също са нови. Последните вече се предлагат и с размер от 20 инча, а най-малките са 18-ки.
Дизайнерите на Nissan са променили повече неща в интериора. Мразя думата премиум, но усещането е именно такова. Алкантара или кожа покриват седалките, таблото, вратите и централната конзола, а нови материали са използвани за декоративните елементи. Амбиентното осветление включва избор от 64 цвята, сменящи се спрямо режима на шофиране или вашите предпочитания.
Имате на разположение два големи дисплея. На този зад волана освен обичайните показатели за скорост може да следите разпределението на енергия при хибридната версия e-Power. Тук на мястото на оборотомера е „сложен“ измерител на мощността. Мултимедийната система е с 12,3-инчов тъчксрийн, който е стандартен за всички версии.
0
Хед-ъп дисплеят също е много добър, цветен и даващ информация за посоката на движение, ограниченията на скоростта и моментната скорост.
Новост е интегрираният Google пакет, включващ Google Maps, Google Assistant и Google Play. Те са част от информационно-развлекателната система Nissan Connect, която прави безпроблемно взаимодействие между дигиталния живот на клиента и неговия автомобил.
Nissan Connected Services пък ви предупреждава с известие на телефона ако сте забравили отворени прозорци или врати една минута, след като сте изгасили двигателя. Ако някой открадне колата или я вдигнат с паяк също ще бъдете известен и може да проследите нейното движение.
Също така ако ползвате Alexa на Amazon, тук е налична след абонамент.
Ъпгрейдната е и познатата за 360-градусова система Around View Monitor. При новия Qashqai тя е 3D и сглобява образ от 8 камери, така че трябва да сте Колчо Слепеца, за да ударите джантите в някой бордюр. Широкоъгълната предна камера е полезна при излизане на улица със слаба видимост. Може да запаметите конкретен път, който използвате редовно и на възлови кръстовища камерите ще се включват автоматично и ще имате допълнителна картина вляво и вдясно от вас.
Интересна функция е т.нар. прозрачен под. Камерите събират образ пред автомобила и го предават така че на дисплея да имате картина между предните колела. Това е полезно ако трябва да минавате през канал на технически преглед или при оф-роуд.
Но Qashqai е семеен 5-местен SUV и новото поколение е далеч от каране по черни пътища. Създаден е да пътувате най-вече комфортно и сигурно.
И като казах каране имате избор от две коренно различни задвижвания. Повечето клиенти, по-точно 90% от тях, избират e-Power версията. Тя хибрид, при който имате 1,5-литров 3-цилиндров турбо бензинов двигател. Именно този мотор не е свързан с предните колела. Няма дори скоростна кутия. Той играе ролята на генератор, предаващ електричество през инвертор към 140 kW електромотор или към 1,8 kWh батерия (или и към двете, зависи от режима на шофиране).
Системата e-Power не е плъг-ин хибридна. Така че цялата енергия идва именно от бензиновия двигател. Сумарната максимална мощност тук е 190 к.с. Може да карате изцяло на ток, но не особено много. Батерията е малка, но за градски условия ще ви спести от разхода на гориво, който при нашия тест бе 7,2 литра на 100 км.
Бутонът e-Pedal до малкия скоростен лост е разработка на Nissan. С активирането му може да карате колата с един педал – този на газта. В момента, в който пуснете педала на газта Qashqai-ът започва да спира, използвайки регенеративната спирачка. Но за окончателно спиране все пак трябва да ползвате педала на спирачката.
Когато ускорявате с e-Power се форсира трицилиндровия турбомотор, създавайки усещането, че нещата под капака се случват по-класическия начин, но магията е тотално различна. От 0-100 км/ч ускорява за 7,9 секунди, а максималната скорост е 170 км/ч. Пак казвам, семеен SUV, не GT-R.
За жалост скъпата версия на Qashqai 2024 е само с предно предаване. Ако искате 4х4 ще трябва да изберете мекия хибрид, съчетаващ 1,3-литров 4-цилиндров бензинов турбо двигател със 140 или 160 к.с. По-слабият вариант е с предно предаване и 6-степенна механична скоростна кутия, докато по-мощната версия се предлага и с 4WD, но само в комбинация със X-tronic CVT кутия.
Вторият ден от теста на Qashqai избрах да карам именно версията с 1,3 мотор и ръчни скорости. За почти същия пробег като предния ден средният разход бе напълно идентичен с далеч по-скъпата и иновативна технология e-Power. Тази комбинация ми допада много повече за шофиране извън града. На някои пазари, като Франция, това задвижване не се предлага.
Новият Qashqai се шофира изключително лесно, нивото на магистрален шум е много добро, а двигателите са впечатляващо тихи. Със сигурност ще се хареса на семеен тип шофьори, знаейки какво купуват без да очакват вълк в овча кожа.
Обновеният Qashqai е разработен изцяло в Европа и се сглобява в известния завод на Nissan в Съндърланд, Англия. Фабриката съществува от 1986 г. и миналото лято произведе своя 11-милионен автомобил.